Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.156.2017.2.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL4.4012.156.2017.2.JKU

Podatek od towarów i usług w zakresie uznania, że Gmina w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie kanalizacji sanitarnej nie działa w charakterze podatnika oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na inwestycję polegającą na rozbudowie kanalizacji sanitarnej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2017 r. (data wpływu 14 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania, że Gmina w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie kanalizacji sanitarnej nie działa w charakterze podatnika,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na inwestycję polegającą na rozbudowie kanalizacji sanitarnej

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że Gmina w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie kanalizacji sanitarnej nie działa w charakterze podatnika oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na inwestycję polegającą na rozbudowie kanalizacji sanitarnej. Wniosek został uzupełniony w dniu 14 lipca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa i modernizacja infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej położonej na obszarze Gminy. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.1. Gospodarka wodno-ściekowa dla poddziałania 5.1.2. Gospodarka wodno-ściekowa RIT na Rozbudowę kanalizacji sanitarnej w Gminie w miejscowości (). Okres realizacji projektu przewidziano na: 30 września 2016 r. do 29 marca 2019 r. Gmina wskazuje, że gospodarką wodno-ściekową na terenie zajmuje się spółka komunalna, w której Gmina posiada 100 % udziałów. Ww. podmiot jest spółką prawa handlowego z udziałem Gminy, nie jest natomiast zakładem budżetowym ani jednostką organizacyjną podległą Gminie. Wybudowana w ramach projektu infrastruktura zostanie użyczona i oddana do nieodpłatnego użytkowania spółce, zgodnie z umową użyczenia mienia komunalnego z dnia 18 marca 2007 r. oraz aneksem. Zrealizowana w ramach projektu infrastruktura wodno-kanalizacyjna będzie przez cały czas (w tym przez okres trwałości projektu) własnością Gminy. Gmina nie zamierza sprzedawać strategicznej dla siebie infrastruktury, ani też czerpać dochodów z jej obsługi, a tylko w takim przypadku mogłaby być mowa o odzyskaniu podatku VAT. Nie zachodzi zatem sytuacja, w wyniku której Gmina będzie ubiegała się o zwrot podatku VAT w ramach realizacji infrastruktury określonej we wniosku o dofinansowanie. Istniejąca już sieć kanalizacyjna została nieodpłatnie przekazania spółce do bezpłatnego używania. Dodać nadto należy, że centralizacja rozliczeń VAT w Gminie obejmuje wszystkie podległe jej jednostki organizacyjne, które nie mają osobowości prawnej z dniem 1 stycznia 2017 r. Obowiązkowa centralizacja dotyczy samorządowych jednostek i zakładów budżetowych utworzonych przez Jednostkę Samorządu Terytorialnego (art. 5 Specustawy o centralizacji rozliczeń VAT w samorządach, Dz. U. z 2016 r., poz. 1454). Gmina nie posiada zakładu budżetowego. Centralizacja nie dotyczy: samorządowych instytucji kultury będących osobami prawnymi, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, spółek komunalnych z udziałem gminy, państwowych jednostek budżetowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00