Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 07.07.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.177.2017.2.EK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4.4012.177.2017.2.EK
W zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy całości opłaty pobieranej od beneficjentów świadczeń specjalistycznych usług opiekuńczych wykonywanych przez GOPS oraz wykazania tej kwoty w deklaracji podatkowej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 14 czerwca 2017 r. (skutecznie doręczone 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy opłaty pobieranej od beneficjentów świadczeń specjalistycznych usług opiekuńczych wykonywanych przez GOPS oraz wykazania tej kwoty w deklaracji podatkowej (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
- opodatkowania 100% odpłatności za specjalistyczne usługi opiekuńcze (pytanie nr 2) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy całości opłaty pobieranej od beneficjentów świadczeń specjalistycznych usług opiekuńczych wykonywanych przez GOPS oraz wykazania tej kwoty w deklaracji podatkowej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów najmu, dzierżawy, odprowadzania ścieków i dostarczania wody. W dniu 30 listopada 2016 r. Gmina złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego informację, że począwszy od dnia 01.01.2017 r. Gmina będzie rozliczać podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, które podała w załączeniu, w tym z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej, w szczególności na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930 z późn. zm.). Organem właściwym do wydawania decyzji administracyjnych jest Wójt Gminy . Zgodnie z art. 36 pkt 1 lit. m w/w ustawy świadczeniem z pomocy społecznej są specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia. Natomiast zgodnie z art. 50 osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić. Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym. Ośrodek pomocy społecznej przyznając usługi opiekuńcze, ustala ich zakres, okres i miejsce świadczenia. Podstawę prawną realizowania usług opiekuńczych oprócz ustawy o pomocy społecznej stanowi art. 8 i 9 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U z 2016r. poz.546 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. z 2005r. Nr 189, poz. 1598 z późn. zm.). Aby móc skorzystać z tej formy pomocy należy złożyć w tutejszym ośrodku wniosek i załączyć do niego zaświadczenie lekarza psychiatry ze wskazaniem rodzaju i ilości zajęć, które będą realizowane w formie usług specjalistycznych. Kwalifikacje realizatorów powinny być odpowiednie do rodzaju zaburzeń podopiecznych, ich potrzeb oraz zakresu i rodzaju usług. Jeżeli ośrodek pomocy społecznej nie ma w budżecie zabezpieczonych środków na ten cel występuje o środki finansowe do Wojewody w celu realizacji w/w zadania. Wysokość kosztu 1 godziny usługi świadczonej podopiecznemu oblicza się biorąc pod uwagę wysokość kosztów związanych ze świadczeniem tej formy pomocy m.in. uwzględniając zakres usług i dojazd do miejsca świadczenia usług. W przypadku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej stawka godzinowa wynika z umowy zawartej z firmami przyjmującymi zlecenie realizacji zadania, zawartej z tymi podmiotami po pełnym rozeznaniu rynku. W celu ustalenia aktualnej sytuacji rodzinnej i materialnej w środowisku wnioskodawcy pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy i na jego podstawie wydawana jest decyzja administracyjna o przyznaniu tej formy pomocy lub o ewentualnej odmowie. Decyzja administracyjna ustala formę usług, okres na jaki zostaną przyznane, liczbę godzin zajęć. Decyzją ustalana jest również odpłatność za specjalistyczne usługi opiekuńcze. Kwota odpłatności jest iloczynem ze stawki ustalanej indywidualnie dla podopiecznego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz.U. z 2005r. Nr 189, poz.1598 z późn. zm.), która to jest uzależniona od dochodów rodziny podopiecznego oraz faktycznie wykorzystanych godzin usług. Wyliczoną kwotę za dany miesiąc podopieczny wpłaca przelewem na konto urzędu gminy w terminie do 15 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę. Po wpłynięciu na rachunek bankowy kwoty odpłatności, urząd gminy 5% tej kwoty przyjmuje jako dochód Gminy, pozostałą kwotę tj. 95% odprowadza się na rachunek Wojewody w terminach określonych w art. 255 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z podmiotami z którymi zawarto umowy na realizację usług specjalistycznych (w przypadku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej są to osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą) Ośrodek Pomocy Społecznej rozlicza się na podstawie wystawionych przez nich rachunków. W/w zadanie jest finansowane z dotacji celowej Urzędu Wojewódzkiego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right