Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22.06.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.182.2017.2.DM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.182.2017.2.DM

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokumentowania fakturami żądania od najemców zwrotu wydatków eksploatacyjnych tzw. refakturowania wydatków (lub też fakturami korygującymi w przypadku zmniejszenia lub zwiększenia kwoty zwrotu wydatków eksploatacyjnych po wystawieniu faktury pierwotnej), które są związane z wynajęciem przez powyżej wymienionych lokali użytkowych (części budynku) w budynku w K przy ulicy Z? 2. Czy na Wnioskodawcy spoczywa obwiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23% zwrotu przez najemców wydatków eksploatacyjnych związanych wynajmem lokali użytkowych (części wynajmowanego budynku) w K, w tym zwrotu wydatków z tytułu nabycia wody i odprowadzania ścieków, które to wydatki eksploatacyjne są ponoszone przez podatnika we własnym imieniu oraz na jego rachunek?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym w dniu 2 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania pobieranych od najemców dodatkowych opłat eksploatacyjnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 2 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania i dokumentowania pobieranych od najemców dodatkowych opłat eksploatacyjnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jest przedsiębiorcą prowadzącym samodzielną działalność gospodarczą oraz jest podatnikiem VAT czynnym i w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dochód uzyskany przez Wnioskodawcę w ramach prowadzenia działalności gospodarczej jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg stawki podatkowej w wysokości 19%. Aktualnie głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż usług gastronomicznych. Od roku 2017 przedmiotem działalności gospodarczej jest też wynajem lokali użytkowych (części powierzchni budynku) w budynku usługowym w miejscowości K przy ulicy Z 14 podmiotom gospodarczym. Najemcy w ramach zawartych umów najmu lokali są też zobowiązani do zapłaty na rzecz podatnika dodatkowych opłat związanych z eksploatacją ww. budynku np. za ochronę budynku, odśnieżanie miejsc postojowych itp. oraz utrzymaniem lokali użytkowych (części wynajętego budynku) np. z tytułu opłaty za zużytą wodę, odprowadzenie ścieków, energię elektryczną, ogrzewanie budynku, zwanych dalej opłatami eksploatacyjnymi, które to opłaty są dokumentowane przez Wnioskodawcę fakturami ze wskazaniem, iż ww. opłaty eksploatacyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23%. W umowach zawartych z najemcami Wnioskodawca nie sprecyzował od kogo nabywa usługi eksploatacyjne np. kto dostarcza wodę do budynku, kto świadczy usługi odprowadzania ścieków z budynku ani też nie określił zasad ewidencji i rozliczania wydatków eksploatacyjnych przez poszczególnych najemców, które są ponoszone przez Wnioskodawcę na własny koszt oraz we własnym imieniu. Wnioskodawca w fakturach dokumentujących ww. wydatki eksploatacyjne zamierza używać nazwy dodatkowy czynsz np. z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków lub też np. z tytułu ochrony budynku czy też ogrzewania. W przypadku ustalenia, iż żądanie od najemcy zapłaty kosztów eksploatacyjnych powinno zostać zmniejszone np. z powodu dokonania błędnych rozliczeń przez Wnioskodawcę, w stosunku do kwoty pierwotnie żądanej, powyższe zmniejszenie lub zwiększenie jest dokumentowane fakturą korygującą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00