Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.167.2017.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.167.2017.1.AW
Miejsca świadczenia i opodatkowania wykonywanych usług napraw gwarancyjnych
Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 12 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania wykonywanych usług napraw gwarancyjnych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania wykonywanych usług napraw gwarancyjnych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od dnia 1 września 2001 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w Polsce i jest zarejestrowany jako czynny podatnik na potrzeby podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności jest wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. W dniu 1 października 2015 r. w ramach prowadzonej działalności podpisał Pan umowę o współpracy dotyczącą napraw gwarancyjnych z firmą X. X. X., będącą czynnym podatnikiem VAT z siedzibą działalności gospodarczej na Węgrzech i nieposiadającą stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Na podstawie ww. umowy, firma węgierska zleca Panu czynności obejmujące naprawy gwarancyjne produktów własnej marki. Gama produktów, jakimi zajmuje się ww. firma, obejmuje wszystkie produkty na pellet i na drewno, tzn. piecyki, piecyki wodne, kotły i kominki. Wskazana gama produktów może na podstawie umowy zostać zmniejszona lub powiększona według uznania firmy węgierskiej, w każdym momencie, w zależności od jej wymogów i wymogów rynku. Według postanowień umowy, po otrzymaniu drogą elektroniczną lub telefoniczną zgłoszenia od klienta o awarii, jest Pan zobowiązany, maksymalnie w ciągu 48 godzin, do pierwszej interwencji gwarancyjnej. Jako pierwszą interwencję gwarancyjną rozumie się interwencję przeprowadzoną w ciągu 24 miesięcy od zakupu produktu firmy węgierskiej przez klienta-użytkownika końcowego, który posiada dowód zakupu urządzenia oraz pod warunkiem, że uruchomienie i czynności konserwatorskie u klienta zostały wykonane przez wykwalifikowany personel. Po dokonaniu pierwszej wizyty u klienta, przekazuje Pan drogą elektroniczną kontrahentowi węgierskiemu raport interwencyjny oraz ewentualne żądania ze strony klienta-użytkownika końcowego. Jeżeli kontrahent (gwarant) zaakceptuje dokonanie naprawy, to ponosi koszty naprawy według wynagrodzenia ustalonego w umowie. Usługa naprawy polega na wymianie uszkodzonych części i dodatkowych czynności mających na celu przywrócenie sprawności całego urządzenia i instalacji centralnego ogrzewania. Do przeprowadzenia napraw jest Pan zobowiązany użyć wyłącznie oryginalnych części zamiennych dostarczonych przez firmę węgierską w jak najkrótszym czasie. Używane, uszkodzone części odsyłane są do firmy. Naprawy gwarancyjne pieców, piecyków i kominków dokonywane są u klientów-użytkowników końcowych na instalacjach cieplnych znajdujących się w nieruchomościach na terenie Polski. Na mocy postanowień ww. umowy, kontrahent zobowiązuje się do bezpłatnego szkolenia oraz bieżącego wsparcia technicznego niezbędnego do wykonywania tych napraw.