Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2017, sygn. 3063-ILPP3.4512.12.2017.1.JKu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. 3063-ILPP3.4512.12.2017.1.JKu

Opodatkowanie czynności związanych z wymianą wadliwych wodomierzy na nowe, wykonywane przez Spółdzielnię w ramach reklamacji na warunkach umowy podpisanej z dostawcą wodomierzy jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2017 r. (data wpływu 12 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z wymianą wadliwych wodomierzy na nowe, wykonywane przez Spółdzielnię w ramach reklamacji na warunkach umowy podpisanej z dostawcą wodomierzy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z wymianą wadliwych wodomierzy na nowe, wykonywane przez Spółdzielnię w ramach reklamacji na warunkach umowy podpisanej z dostawcą wodomierzy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Celem działalności Spółdzielni Mieszkaniowej (dalej: Wnioskodawca) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, a także zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabytym mieniem jej członków. Do obowiązków Spółdzielni należy utrzymanie w należytym stanie technicznym jej zasobów. Odbywa się to poprzez remonty i konserwacje budynków, budowli lub ich części, w tym instalacji znajdujących się w tych budynkach. Na instalacji wodnej zamontowane są wodomierze służące do odczytu ilości zużytej wody wraz z nakładkami pozwalającymi na dokonywanie zdalnego odczytu zużycia drogą radiową. W związku z upływem terminów legalizacji tych urządzeń, podlegają one okresowej obowiązkowej wymianie. Spółdzielnia podpisała umowę z firmą zajmującą się handlem i legalizacją wodomierzy (zwaną dalej dostawcą) na sprzedaż i dostawę wodomierzy oraz nakładek na wodomierze do odczytu wskazań drogą radiową. Zarówno Spółdzielnia, jak i dostawca są czynnymi podatnikami podatku VAT. W ramach tej umowy dostawca udzielił gwarancji na dostarczone wodomierze na okres 60 miesięcy od daty dostawy. Umowa przewiduje, że w czasie trwania gwarancji, dostawca zobowiązuje się do dostarczania na własny koszt oraz pokrywania kosztów demontażu i montażu wodomierzy wraz z oplombowaniem w przypadku ich zaparowania lub postoju. Rzeczywiście zdarza się, że Spółdzielnia stwierdza nieprawidłowe działanie wodomierzy, niezwłocznie wymienia je na nowe we własnym zakresie i zgłasza ten fakt dostawcy. Spółdzielnia odsyła dostawcy na własny koszt wadliwe wodomierze poprzez firmę kurierską. Spółdzielnia otrzymuje od firmy kurierskiej fakturę za koszty przesyłki. Dostawca po uznaniu reklamacji w ramach gwarancji przysyła Spółdzielni nowe wodomierze i nakładki. Z wymianą tą wiąże się konieczność zużycia dodatkowych materiałów, takich jak uszczelki i plomby. Spółdzielnia obciąża dostawcę całością kosztów związanych z demontażem i montażem wodomierzy oraz nakładek wystawiając fakturę VAT ze stawką podstawową. Na fakturach Spółdzielnia wykazuje koszty robocizny i materiałów w kilku oddzielnych pozycjach, tj. demontaż i montaż reklamowanych wodomierzy np. 6 szt. po 29,00 zł, demontaż i montaż reklamowanych nakładek np. 6 szt. po 29,00 zł, plomby np. 12 szt. po 2,70 zł, uszczelki np. 12 szt. po 0,14 zł i koszty przesyłki na podstawie faktury z firmy kurierskiej szt.1 po 20,71 zł. Dostawca kwestionuje prawidłowość wystawienia faktury, uważając, że Spółdzielnia powinna wystawić fakturę na usługę wymiany wodomierzy z obniżoną stawką podatku VAT (8%) dla budynków mieszkalnych. Spółdzielnia z kolei ma wątpliwości, czy pomiędzy spółdzielnią a dostawcą w ogóle dochodzi do dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w rozdziale 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegających opodatkowaniu, czy jednak mamy tu do czynienia jedynie ze zwrotem poniesionych przez spółdzielnię kosztów, który nie powinien być fakturowany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00