Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2016, sygn. 1462-IPPP1.4512.913.2016.1.EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. 1462-IPPP1.4512.913.2016.1.EK
w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
K GmbH jest międzynarodowym producentem technologii napełniania i wytwarzania opakowań dla sektora napojów, produktów spożywczych, niespożywczych. Angażuje się w działalność projektową, produkcyjną, sprzedażową, inżynieryjną, montażową, usługową oraz związaną z nimi działalność w obszarze maszyn i sprzętu. K Polska sp. z o.o. powstała w styczniu 2014 r. przejmując zadania likwidowanego oddziału K GmbH (sp. z o.o.) Oddział w Polsce. K P GmbH jest producentem linii do produkcji opakowań typu PET i rozlewania napojów w tego rodzaju opakowania. K GmbH posiada 99% udziałów w K Polska sp. z o.o. i większościowy udział w K P GmbH, K GmbH, K Polska sp. z o.o., K P GmbH należą do Grupy K oraz Grupy S stanowiąc grupę kapitałową w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 43 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). K Polska Sp. z o.o. aktywnie angażuje sie w dystrybucje oraz wprowadzanie do sprzedaży maszyn i sprzętu, linii, części, elementów oferowanych przez K GmbH i K P GmbH oraz świadczy usługi związane z sektorem produkcji i rozlewania napojów. Podstawowym przedmiotem działalności spółki K Polska sp. z o.o. jest naprawa i konserwacja oraz wsparcie techniczne dotyczące sprzedaży maszyn i urządzeń, a w szczególności linii przemysłowych do rozlewania napojów produkowanych przez K GmbH. Usługi obsługi posprzedażnej, bieżących napraw i serwisu K Polska sp. z o.o. świadczy także na rzecz K P GmbH w zakresie linii do produkcji opakowań typu PET i rozlewania napojów do tych opakowań. W związku z postępującą globalizacją oraz przyspieszoną konsolidacją w przemyśle produkcji napojów, K GmbH scentralizowała procesy biznesowe w celu budowy silnej i spójnie działającej organizacji wdrażając centralny system zarządzania sprzedażą, instalacją, serwisem i obsługą posprzedażową oraz obsługą i naprawami bieżącymi sprzedawanych urządzeń. W tym celu powstał system zarządzania usługami serwisowymi pod nazwa INNOSOFT. Podstawą przeprowadzenia transakcji pomiędzy K GmbH i K Polska sp. z o.o. jest "Umowa ramowa o świadczenie usług" - "Framework Service Agreement" zawarta dnia 10 kwietnia 2014 r. pomiędzy K GmbH a K Polska Sp. z o.o. (dalej: Umowa) oraz Aneks do tej umowy podpisany 01 grudnia 2014 r. Na podstawie powyższej umowy K Polska sp. z o.o. otrzymuje od K GmbH odrębne zlecenia i zamówienia wykonania czynności na rzecz klientów K GmbH. Zwykle są to klienci, którzy nabyli od K GmbH urządzenia lub linie do rozlewania napojów. Zlecenia są przekazywane w formie zleceń wystawionych przez wyznaczonego pracownika K GmbH (Servicebericht oraz Anhang zum Servicebericht) z systemu INNOSOFT bezpośrednio pracownikom technicznym K Polska sp. z o.o. i na podstawie tych dokumentów następuje wskazanie miejsca świadczenia usług przez K Polska sp. z o.o. na rzecz K GmbH. Bezpośrednim odbiorcą usługi jest Klient K GmbH wskazany w zleceniu z którym K Polska sp. z o.o. nie łączy żaden stosunek prawny i ten odbiorca potwierdza własnym podpisem K GmbH odbiór wykonania usługi na jego rzecz, przekazując potwierdzenie odbioru dokumentem, który K GmbH wprowadza do systemu INNOSOFT. Zdarza sie, że odrębnie K GmbH dostarcza odbiorcy usługi części zamienne i elementy, które są instalowane w trakcie wykonywania usługi i to zarówno przy naprawach gwarancyjnych, jak i pogwarancyjnych. Ewentualnymi kosztami części zamiennych K GmbH obciąża bezpośrednio odbiorcę usługi. Dopiero na podstawie kompletu dokumentów obejmujących wykonanie usługi w tym wskazanie godzin pracy serwisowej techników i dodatkowych czynności, części i materiałów zużytych w trakcie usługi a dostarczonych klientowi K GmbH, sporządzany jest protokół odbioru wykonanie usługi pomiędzy K GmbH i K Polska sp. z o.o. oraz dokonywane rozliczenie usługi potwierdzone wystawieniem faktury na rzecz K GmbH. Wyliczenie należności jest dokonywane na podstawie ustalonego i zatwierdzonego przez obie strony na dany rok cennika. Zgodnie z zapisem Aneksu nr 1 do Umowy pomiędzy K GmbH, a K Polska sp. z o.o. obowiązującym od 1 grudnia 2014 r.: "3.1 Usługi uważa się za wykonane, gdy zostaną zaakceptowane na piśmie przez przedstawiciela Zamawiającego (K GmbH) i przekazanie dokumentu odbioru Usługobiorcy (K Polska). Z tą samą chwilą przechodzi na Zamawiającego (K GmbH) ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia przedmiotów, do których odnoszą się usługi świadczone przez Usługobiorcę (K Polska). Przekazanie Usługobiorcy dokumentu odbioru stanowi dla Usługobiorcy (K Polska) podstawę do wystawienia faktury.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right