Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2016, sygn. IBPB-1-1/4510-131/16/ZK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-1/4510-131/16/ZK

Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane z realizację zadania inwestycyjnego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 4 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wskazanych we wniosku wydatków jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wskazanych we wniosku wydatków.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej "Szpital" lub "PZOZ") jest podmiotem leczniczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 217 ze zm.), posiada osobowość prawną i ma statut samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej; jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Celem PZOZ zgodnie z jego Statutem, jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. W ramach realizacji tego celu Szpital udziela świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, mieszkańców powiatu ... i powiatów ościennych. PZOZ realizuje swój cel w ramach prowadzenia trzech przedsiębiorstw: Stacjonarne i Całodobowe Świadczenia Szpitalne, Stacjonarne i Całodobowe Świadczenia Zdrowotne inne niż Szpitalne, Ambulatoryjne Świadczenia Zdrowotne. W skład komórek organizacyjnych Przedsiębiorstwa pod nazwą "Stacjonarne i całodobowe Świadczenia Szpitalne" wchodzą oddziały m.in. Szpitalny Oddział Ratunkowy (dalej również "SOR"). SOR udziela świadczeń opieki zdrowotnej polegających na wstępnej diagnostyce oraz podejmuje leczenie w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji życiowych osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego oraz realizuje zadania zgodnie z ustawą o państwowym ratownictwie medycznym z dnia 8 września 2006 r. (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 757 ze zm.), rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2011 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 757 ze zm.). Głównym płatnikiem należności za wykonywane świadczenia zdrowotne jest Świętokrzyski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia. Aby Szpitalny Oddział Ratunkowy z należytą starannością mógł realizować wyznaczone zadania winien spełniać wymagania określone w ww. rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2011 r. (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 757 ze zm.), dlatego też 27 października 2015 r. Rada Społeczna jako organ opiniodawczy i doradczy Uchwałą nr 20/2015 pozytywnie zaopiniowała inicjatywę Dyrekcji PZOZ w sprawie inwestycji na potrzeby Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w ramach Programu operacyjnego infrastruktura i środowisko 2014-2020, Priorytetu IX Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia, Działania 9.1. Infrastruktura ratownictwa medycznego w zakresie wsparcia istniejących szpitalnych oddziałów ratunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk wstępnej intensywnej terapii (roboty budowlane, doposażenie) dla projektów realizowanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z wyłączeniem województwa ... . Efektem powyższego były podjęte dalsze działania zmierzające do realizacji przedmiotowej inicjatywy, m.in. ogłoszono postępowania przetargowe w celu przygotowania dokumentacji projektowej w wyniku, których wyłoniono dwie firmy. Jedna z nich opracowała dokumentację projektową dostosowania pomieszczeń Szpitalnego Oddziału Ratunkowego do aktualnych wymagań i przepisów, druga opracowała wielobranżową dokumentację projektową dla lądowiska wyniesionego na budynku Szpitala. Zawarta została również umowa na sporządzenie kompleksowej dokumentacji aplikacyjnej - wniosku o dofinansowanie przedmiotowej inwestycji. Należy nadmienić, że w Planie Finansowym PZOZ na 2016 rok na realizację zadania zaplanowano kwotę łącznie 9.411.800,00 zł, w tym środki własne 1.411.800,00 zł. Po wnikliwej analizie kosztorysów przedłożonych przez firmy, które opracowały dokumentację prac remontowo-budowlanych, ostateczny koszt realizacji inwestycji zamknąłby się w kwotach: dla przebudowy pomieszczeń SOR - 7.566.204,13 zł brutto, a dla budowy lądowiska wyniesionego - 4.349.906,35 zł brutto. Koszty w 85% od kwoty 8.000.000,00 zł, tj. kwota 6.800.000,00 zł miały być pokryte ze środków Projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 9.1 - Infrastruktura ratownictwa medycznego, a 15% od kwoty 8.000.000,00 zł, tj. kwota 1.200.000.00 zł przy założeniach projektu miały być pokryte przez Szpital. Wobec przedmiotowych kosztorysów planowany łączny koszt inwestycji wyniósłby 11.916.110,48 zł. Biorąc pod uwagę założenia projektu zgodnie, z którym kwota dofinansowania maksymalnie mogłaby wynosić 6.800.000,00 zł PZOZ we własnym zakresie musiałby pokryć wkład własny i koszty niekwalifikowalne w łącznej kwocie 5.816.736,35 zł. Wobec powyższego byłaby to kwota wyższa od kwoty ujętej w Planie Inwestycyjnym o 4.404.936,35 zł. Powyższa kwota byłaby zbyt dużym obciążeniem finansowym dla Szpitala i uniemożliwiłaby inne zaplanowane na rok 2016 inwestycje, które są niezbędne dla dalszego rozwoju PZOZ. Zważywszy na aspekty ekonomiczne, Dyrektor podjął decyzję o rezygnacji z realizacji przedmiotowej inwestycji, którą zawarł w Zarządzeniu Dyrektora PZOZ z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie rezygnacji z przystąpienia PZOZ do konkursu w zakresie Programu operacyjnego infrastruktura i środowisko 2014 2020, Priorytetu IX Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia, Działania 9.1. Infrastruktura ratownictwa medycznego w zakresie wsparcia istniejących szpitalnych oddziałów ratunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk wstępnej intensywnej terapii (roboty budowlane, doposażenie) dla projektów realizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z wyłączeniem województwa ... . Wskazać należy, że PZOZ do czasu podjęcia decyzji o rezygnacji z inwestycji poniósł koszty (które pokrył z własnych środków) związane z realizacją zawartych umów dotyczących: opracowania dokumentacji projektowej dostosowania pomieszczeń Szpitalnego Oddziału Ratunkowego do aktualnych wymagań i przepisów, opracowania wielobranżowej dokumentacji projektowej dla lądowiska wyniesionego na budynku Szpitala oraz sporządzenia kompleksowej dokumentacji aplikacyjnej - wniosku o dofinansowanie inwestycji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00