Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22.06.2016, sygn. IBPB-1-2/4510-531/16/BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-2/4510-531/16/BG
w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła od wypłacanych podmiotowi szwedzkiemu należności z tytułu wynajmu samochodów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 4 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła od wypłacanych podmiotowi szwedzkiemu należności z tytułu wynajmu samochodów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 maja 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania podatku u źródła od wypłacanych podmiotowi szwedzkiemu należności z tytułu wynajmu samochodów.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba prawna z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i jest dostawcą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej wysokiej jakości narzędzi ręcznych i pomiarowych, elektronarzędzi, maszyn do obróbki drewna i metalu oraz urządzeń pneumatycznych, produkowanych w oparciu o szwedzką technologię. Wnioskodawca zatrudnia także pracownika na terenie Republiki Czeskiej, który sprzedaje produkty Wnioskodawcy na terenie Czech i Rumunii. Wnioskodawca planuje w przyszłości wynająć 3 samochody, w tym 2 samochody osobowe typu VAN, w których będą znajdować się produkty Wnioskodawcy w celu ich ekspozycji klientom oraz 1 samochód osobowy do przemieszczania się pracownika Wnioskodawcy. Jeden z tych samochodów de facto będzie pozostawał w dyspozycji klienta Wnioskodawcy na terenie Rumunii, a 2 pozostałe samochody będą znajdować się na terenie Republiki Czeskiej. Wszystkie 3 samochody będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca ma dwie możliwości albo wynajmie te 3 samochody bezpośrednio od podmiotu, który na terenie Republiki Czeskiej, zajmuje się wynajmem tego rodzajów samochodów albo Wnioskodawca wynajmie te 3 samochody od Spółki mającej swoją siedzibę na terenie Republiki Szwedzkiej (zwaną: Spółką ze Szwecji), z którą Wnioskodawca jest pośrednio powiązany kapitałowo. Zaś Spółka ze Szwecji wynajmie te samochody bezpośrednio od podmiotu, który na terenie Republiki Czeskiej, zajmuje się wynajmem tego rodzajów samochodów. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku, Wnioskodawca będzie posiadał certyfikat rezydencji od podmiotu mającemu jemu wynajmować te samochody. Zarówno podmiot wynajmujący z Czech, jak i Spółka ze Szwecji nie posiadają na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zakładu, ani innego stałego miejsca prowadzenia działalności. Umowy najmu będą przewidywać uiszczanie przez najemcę comiesięcznych opłat za najem na rzecz wynajmującego (tj. podmiotu z Czech lub Spółki ze Szwecji).