Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2016, sygn. IBPP2/4512-214/16/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/4512-214/16/BW
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług i dokumentowanie opłat pobieranych:
1.za spóźnione anulowanie rezerwacji i/lub rezygnację z usługi zakwaterowania.
2.za zniszczenia w apartamencie, dodatkowe sprzątanie, zgubione klucze.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 marca 2016r. (data wpływu 16 marca 2016r.), uzupełnionym pismem z 6 maja 2016r. (data wpływu 6 maja 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania opłat:
- za spóźnione anulowanie rezerwacji i/lub rezygnację z usługi zakwaterowania jest prawidłowe,
- za zniszczenia w apartamencie, dodatkowe sprzątanie albo zgubione klucze - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 marca 2016r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 6 maja 2016 r. (data wpływu 6 maja 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania opłat:
- za spóźnione anulowanie rezerwacji i/lub rezygnację z usługi zakwaterowania, oraz
- za zniszczenia w apartamencie, dodatkowe sprzątanie albo zgubione klucze.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Wnioskodawca (Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zwanym dalej VAT") i prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie zapewniania miejsc krótkoterminowego zakwaterowania (zwane dalej usługami zakwaterowania"). W związku z tą działalnością Spółka prowadzi ewidencję rezerwacji udostępnianych przez siebie pokoi lub apartamentów, między innymi w celu uniknięcia sytuacji, w których zarezerwowanych jest więcej miejsc niż Spółka jest w stanie udostępnić (tzw. overbooked). Klienci Spółki dokonują rezerwacji wybranego przez siebie pokoju lub apartamentu w określonym terminie. W związku z rezerwacją klient uiszcza na rzecz Spółki zaliczkę albo podaje dane karty kredytowej lub płatniczej albo dane do płatności wirtualnej (np. w systemie Expedia), niezbędne do obciążenia stosowną kwotą. W przypadku wpłaty przez klienta zaliczki, Spółka wystawia fakturę zaliczkową. Jeśli klient skorzysta z usługi zakwaterowania, Spółka wystawia na rzecz klienta fakturę VAT. W przypadku, gdy klient uprzednio wpłacił zaliczkę, zostaje ona zaliczona na poczet wynagrodzenia Spółki za zrealizowaną przez nią usługę zakwaterowania.