Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 08.04.2016, sygn. IBPB-1-3/4510-201/16/SK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-3/4510-201/16/SK
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem odzieży służbowej dla pracowników i prezesa zarządu Spółki.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lutego 2016 r., (data wpływu do tut. Biura 7 marca 2016 r.), uzupełnionym 5 kwietnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem odzieży służbowej dla pracowników i prezesa zarządu Spółki - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 marca 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem odzieży służbowej dla pracowników i prezesa zarządu Spółki.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała w sierpniu 2014 r. Od początku istnienia, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie działalności ubezpieczeniowej na zasadzie multiagencji ubezpieczeniowej. W tym zakresie Wnioskodawca ma zawarte umowy agencyjne z towarzystwami ubezpieczeniowymi, na warunkach których oferuje i sprzedaje klientom indywidualnym i biznesowym produkty ubezpieczeniowe, które są w ofercie towarzystw. Wnioskodawca oferuje m.in. ubezpieczenia majątkowe, komunikacyjne, na życie, a także ubezpieczenia kapitałowe. Pomimo, że Wnioskodawca oferuje głównie produkty przygotowywane przez inne podmioty, działając na zasadzie agenta ubezpieczeniowego, to jednak ma dużą swobodę w zakresie budowania swojej własnej marki. Głównym obszarem jego działalności jest rynek lokalny, jednakże przy udziale osób fizycznych wykonujących funkcje agencyjne tzw. O., bardzo dynamicznie rozwija swoją działalność także na innych rynkach, często odległych terytorialnie od siedziby Wnioskodawcy. Wnioskodawca od początku swojej działalności dużą wagę przywiązywał przede wszystkim do jakości usług, ale mając na uwadze stale powiększającą się konkurencję na rynku ubezpieczeń, starał się konsekwentnie zwiększać swój profesjonalizm na każdym polu, zarówno w zakresie doboru oferty, jak też obsługi klienta. Kolejnym krokiem w zakresie rozwoju działalności, jaki planuje podjąć Wnioskodawca, jest wprowadzenie w biurze w siedzibie głównej Spółki oraz w zakresie funkcjonowania członków zarządu także poza biurem odzieży służbowej, która będzie identyfikowała pracowników i członków zarządu z firmą. Wnioskodawca zamierza zakupić jednolitą odzież dla pracowników w postaci koszul w jednakowym kolorze, korespondującym z kolorystyką firmy, opatrzonych widocznym logo firmy - znajdującym się na wysokości klatki piersiowej w połączeniu z krawatem dla mężczyzn oraz apaszką dla kobiet, w kolorach dobranych zgodnie z kolorystyką logo firmy. Z uwagi na fakt, że pracownicy Wnioskodawca wykonują głównie pracę siedzącą za biurkiem, Wnioskodawca ocenia, że zakup części górnej odzieży mającej charakter służbowy będzie wystarczające. Wnioskodawca zdaje sobie bowiem sprawę, że chcąc pozyskać nowych klientów, którzy skorzystają z oferty Wnioskodawcy musi pokazać profesjonalizm także poprzez pracujących w jej biurze pracowników i działających w jej imieniu członków zarządu. Dlatego też obok zakupu ubrań firmowych dla pracowników zatrudnionych w biurze Wnioskodawcy zamierza także dokonać zakupu odzieży służbowej dla członków zarządu Spółki - w chwili obecnej jest to zarząd jednoosobowy - z przeznaczeniem na udział w spotkaniach biznesowych z przedstawicielami towarzystw ubezpieczeniowych, z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy agencyjne, poświęconych podsumowaniu wykonania założonych planów sprzedażowych miesięcznych, kwartalnych, półrocznych, rocznych, negocjacji i renegocjacji warunków prowizyjnych agenta, omówienia nowych produktów i podjęciu decyzji, które produkty będą wprowadzane do sprzedaży u danego agenta. Na powyżej wskazanych spotkaniach członkowie zarządu Wnioskodawcy, aby mieć szansę na poważną dyskusję na temat wysokości przyznanej prowizji za wykonywane czynności agencyjne muszą wykazać się nie tylko wysokimi wynikami sprzedaży produktów, ale także ogólnym rozwojem firmy. Ponadto, prezes zarządu podobnie jak pracownicy zatrudnieni w biurze Wnioskodawcy, także wykonuje czynności w zakresie sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy. Odzież służbową prezesa zarządu Wnioskodawca również przewiduje zakupić w kolorach korespondujących z kolorystyką firmy i jej logo, także z umieszczonym na marynarce i koszuli logo firmy, w obu przypadkach na wysokości klatki piersiowej. Zakup jednolitej odzieży służbowej Wnioskodawca planuje dokonać w celu uzyskania nowego przychodu i zabezpieczenia przychodu dotychczas osiąganego. Wnioskodawca analizując stale rynek, na którym działa prowadzona przez niego agencja ubezpieczeniowa zauważa, że w celu zachowania dotychczas osiąganego przychodu i pozyskania nowych klientów generujących nowy przychód dla Wnioskodawcy, konieczne jest stałe polepszanie oferty produktowej i warunków sprzedaży.