Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 08.12.2016, sygn. 0461-ITPP1.4512.761.2016.1.MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. 0461-ITPP1.4512.761.2016.1.MN

Brak obowiązku ewidencjonowania poszczególnych pozycji faktur w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.) uzupełnionym w dniu 5 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania poszczególnych pozycji faktur w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania poszczególnych pozycji faktur w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

... Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zajmuje się produkcją mebli. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi księgi rachunkowe na zasadzie ogólnej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U z 2016 r., poz. 1047), tzw. pełną księgowość, nie korzystając z uproszczeń przewidzianych dla wybranych grup podmiotów. Prowadząc ewidencję VAT Spółka stosuje zasady zapisane w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. tzn. ujmuje w niej, w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Zarówno w rejestrze sprzedaży, jak i zakupów ewidencji VAT Spółka prezentuje transakcje w agregacji dla poszczególnych stawek VAT. To oznacza, że prezentowane są dane faktury (odpowiednio: sprzedaż/zakupu) takie jak numer, dane stron, daty etc. oraz pozycje kwotowe dla poszczególnych stawek VAT. Podkreślić przy tym trzeba, że z uwagi na profil działalności Spółki (działalność produkcyjna), zdecydowana większość sprzedaży (w zasadzie niemal całość oprócz zbywanych sporadycznie składników majątku trwałego oraz refakturowanych świadczeń tj. wykonywanych w trybie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT) dokonywana jest w związku z wydaniami z magazynu. Wydania z magazynu są szczegółowo ewidencjonowana zgodnie z zasadami prowadzenia gospodarki magazynowej. Zakupy materiałów i innych towarów wykorzystywanych, tak bezpośrednio, jak i pośrednio w działalności podstawowej Spółki (tj. produkcji mebli), co do zasady wprowadzane są na stany magazynowe Spółki, a co za tym idzie możliwa jest weryfikacja ich nabycia i wykorzystania (w oparciu o informacje generowane z systemu gospodarki magazynowej). Inne zakupy, tak jak usługi czy towary wykorzystywane w bieżącej działalności (np. materiały biurowe), podlegają szczegółowej weryfikacji w ramach systemu opisywania, akceptacji i obiegu dokumentów. Jednym słowem, spójne zasady prowadzenia przez Spółkę ewidencji VAT, ksiąg rachunkowych i gospodarki magazynowej pozwalają na precyzyjną identyfikację transakcji, tak występujących w ramach sprzedaży jak i zakupów Spółki. Na zakończenie Spółka podkreśla, że pytanie dotyczy wyłącznie zasad prowadzenia ewidencji VAT od 1 stycznia 2017 r. (stan przyszły) i nie ma na celu weryfikacji poprawności prowadzenia ewidencji VAT, jak również innych ewidencji podatkowych w 2016 r. ani w latach poprzednich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00