Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2016, sygn. ITPP3/4512-403/16/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP3/4512-403/16/BJ
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie posiadanych skanów faktur zakupowych zarchiwizowanych w formie elektronicznej pomimo utraty tych dokumentów w wersji papierowej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 lipca 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, jako Spółka z o.o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest komplementariuszem A Sp. z o.o. Spółka Komandytowa (dalej Sp.K.) mającym prawo do udziału w przychodach i kosztach Sp.K. w wysokości 2%. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność firm centralnych i holdingów oraz pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Spółka jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych i przechowywania ich do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W związku z brakiem możliwości lokalowych Wnioskodawca podpisał w 2014 r. z firmą B Spółka z o.o. umowę przechowania - depozyt bieżący na przechowywanie dokumentacji Spółki, w tym dokumentacji podatkowej. Taką samą umowę podpisała również Sp.K., w której Wnioskodawca jest komplementariuszem. W dniu 18 stycznia 2016 r. doszło do pożaru składnicy akt B Spółka z o.o. o czym Wnioskodawca został powiadomiony w marcu 2016 r. Do załączonej informacji o pożarze B Spółka z o.o. załączyła pismo z 4 lutego 2016 r. z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w X o zaistniałym zdarzeniu, przebiegu akcji ratowniczo-gaśniczych i stratach jakie powstały oraz pismo z 4 lutego 2016 r. z Komisariatu Policji w X zawiadamiające o wszczęciu dochodzenia w sprawie nieumyślnego sprowadzenia zdarzenia zagrażającego życiu lub zdrowiu wielu osób i mienia w wielkich rozmiarach w postaci pożaru budynku zajmowanego przez B Spółka z o.o. Dodatkowo Wnioskodawca otrzymał spis zdawczo-odbiorczy akt sporządzony przez B Sp. z o.o. z wyszczególnionymi segregatorami zawierającymi dokumenty księgowe, które uległy spaleniu. Ze spisu wynika, że zniszczeniu uległy m.in. faktury sprzedaży i zakupu z lat 2011-2013, deklaracje podatkowe za lata 2009-2012, wyciągi bankowe z 2011 r., listy płac za 2011 r. Wnioskodawcy oraz faktury sprzedaży i zakupu za lata 2012-2013, wyciągi bankowe za lata 2012-2013 spółki komandytowej Sp.K., w której Wnioskodawca jest komplementariuszem. Wnioskodawca na potrzeby prowadzenia ksiąg handlowych korzysta z systemu informatycznego, do którego dostęp zapewnia właściciel tego systemu - firma H Sp. z o.o., za który Wnioskodawca co miesiąc wnosi stosowne opłaty. Dane księgowe przechowywane są na serwerach H Sp. z o.o. Wnioskodawca ma zapewniony stały dostęp zarówno do systemu księgowego, jak i danych w nim zgromadzonych. Wnioskodawca w ramach umowy łączącej go z H Sp. z o.o. korzysta nie tylko z systemu księgowego, ale również z internetowego systemu obsługi całej firmy. Pozwala mu ten system m.in. na wystawianie i przechowywanie w formie elektronicznej faktur własnych i skanowanie faktur zakupu w formacie PDF lub TIF w momencie ich otrzymywania, a następnie zapisywanie tych skanów w wersji elektronicznej w systemie księgowym. Każdy dokument stanowiący u Wnioskodawcy dokument zakupu otrzymuje na wstępie indywidualny numer pozwalający na jego identyfikację, a także szybkie odszukanie w systemie. Do tego dokumentu załączany jest skan faktury w formacie PDF lub TIF. Wszystkie dane księgowe, w tym skany dokumentów przechowywane są na serwerach obcych stanowiących własność firmy H Sp. z o.o. dostarczającej Wnioskodawcy oprogramowanie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right