Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 04.08.2016, sygn. ITPP2/4512-332/16/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-332/16/AW

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu unijnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko & przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2016 r. (data wpływu 12 maja 2016 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2016 r. (dopłata), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku wpływu czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przed 1 stycznia 2016 r. - jest nieprawidłowe;
  • sposobu określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 lipca 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku wpływu czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przed 1 stycznia 2016 r. oraz sposobu określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Sama bezpośrednio wykonuje czynności opodatkowane, którymi są: odpłatna dostawa wody oraz odbiór ścieków z terenu gminy, dostawa ciepła, odpłatna dostawa nieruchomości oraz ich dzierżawa, wynajem autobusu, opłaty za wieczyste użytkowanie, opłaty za zajęcie pasa drogowego, czynsze komunalne. Do realizacji ww. czynności Gmina nie powoływała odrębnych i samodzielnych jednostek organizacyjnych będących podatnikami VAT. W związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Gmina ponosi również wydatki bezpośrednio związane z tymi czynnościami, takie jak np. wydatki na budowę i modernizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Podatek naliczony od tych wydatków odlicza co kwartał w deklaracjach VAT. Jednak obok tego typu wydatków związanych bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi ponosi również wydatki, które nie dadzą się bezpośrednio przyporządkować czynnościom opodatkowanym, a wiążą się również z czynnościami Gminy, jako organu samorządowego, czyli czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczy to szczególnie wydatków związanych z utrzymaniem budynku urzędu obsługującego Gminę oraz kosztów związanych z obsługą interesantów, takich jak: energia, remonty, materiały biurowe, sprzęt informatyczny, programy komputerowe itp. W budynku urzędu opodatkowane dostawy są obsługiwane przez zatrudnionych urzędników, którzy wykonują również czynności nie objęte ustawą o podatku VAT. Urząd Gminy nie wyodrębnia do obsługi VAT żadnej specjalnej komórki organizacyjnej, dzieląc obowiązki w zakresie obsługi czynności opodatkowanych między różnymi stanowiskami. Nie da się więc precyzyjnie określić, które z wymienionych wydatków dotyczą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, a które czynności w ogóle niepodlegających temu podatkowi. W związku z wejściem w życie nowych przepisów o tzw. preproporcji (od 1 stycznia 2016 r.) Gmina powzięła niżej wskazane wątpliwości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00