Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 11.07.2016, sygn. ITPB1/4511-433/16/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-433/16/WM

Czy Wnioskodawca wynajmując nieruchomości dla spółki jawnej będzie mógł przychody uzyskane z najmu opodatkować według stawki 8,5% przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 3a ustawy o ryczałcie, jeżeli wybierze ich opodatkowanie w tej formie?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (radca prawny) w 1999 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie Kancelarii Radcy Prawnego. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz płaci podatek dochodowy od osób fizycznych w formie podatku liniowego (19%). Działalność gospodarcza Wnioskodawcy była i jest prowadzona w wynajmowanym przez niego lokalu. Wnioskodawca współpracował i współpracuje nadal z dwójką radczyń prawnych (obie panie rozpoczynały u Wnioskodawcy karierę prawniczą od początku), które prowadząc działalność gospodarczą wystawiały na rzecz Wnioskodawcy faktury VAT.

W dniu 27 września 2007 r. Wnioskodawca, wraz z małżonką, zakupił dwa lokale mieszkalne, posiadające odrębne księgi wieczyste, które na chwilę obecną tworzą jedną całość. Zakup był dokonany od osoby fizycznej bez podatku VAT (zapłacono podatek od czynności cywilnoprawnych). Zakupu rzeczonej nieruchomości Wnioskodawca dokonał w celach jego wynajmu lokatorom, nie będącego działalnością gospodarczą (takową w tym zakresie Wnioskodawca się nigdy nie parał i nie zamierza parać). Te lokale były przy ich zakupie, w części, zamieszkane przez osoby fizyczne na podstawie decyzji administracyjnej (tzw. najem urzędowy). Z tytułu tego najmu Wnioskodawca płacił podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, jako dochód z najmu. W dużej mierze jednak lokale zostały zakupione przez Wnioskodawcę także dla celów inwestycyjnych (jako lokata kapitału). W żadnym razie nie zostały one zakupione dla celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, jako Kancelarii Radcy Prawnego. Rzeczone lokale mieszkalne znajdują się w budynku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Jak napisano wyżej był to zakup nieruchomości mieszkalnych, ale w listopadzie 2009 r. Wnioskodawca postanowił zmienić status lokali na lokal użytkowy pod kątem jego wynajmowania firmom lub instytucjom (ponieważ czynsz pobierany od lokatorów zamieszkujących lokale na podstawie decyzji był bardzo niski, a nie chcieli się oni zgodzić na podwyżkę czynszu) i scalić je w jeden lokal użytkowy. W 2011 r. Wnioskodawca otrzymał w konsekwencji złożonego wniosku decyzję administracyjną zmieniająca status tych lokali na użytkowy. Ponieważ budynek, w którym znajdują się rzeczone lokale jest zabytkiem to warunkiem (postawionym przez Urząd Miejski) zmiany przeznaczenia lokali z mieszkalnych, na użytkowy było jednoczesne wykupienie przez Wnioskodawcę miejsca parkingowego (tzw. koperty) na ulicy przy której ten budynek się znajduje. Sam lokal użytkowy (po połączeniu weń dwu lokali mieszkalnych, co miało miejsce po otrzymaniu wskazanej decyzji administracyjnej w 2011 r.) nie był nikomu od 2009 r. wynajmowany i de facto nie był używany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00