Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2015, sygn. IPPP1/4512-842/15-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/4512-842/15-2/JL

Bank jako podmiot dokonujący importu usług winien zatem rozliczać wystawione faktury ostateczne, dokumentujące powstanie dodatkowej kwoty do zapłaty (in plus) na bieżąco - w miesiącu, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usługi (zakończenie projektu, realizacja wszystkich jego postanowień).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 maja 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2015 poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2015 r. (data wpływu 10 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla dodatkowej kwoty do zapłaty jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla dodatkowej kwoty do zapłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Bank S.A. (dalej: Bank lub Wnioskodawca) - będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), posiadając siedzibę na terytorium Polski, prowadzi działalność bankową na podstawie stosownego zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, w oparciu o regulacje ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. prawo bankowe. Bank należy do międzynarodowej grupy kapitałowej Bank AG (dalej: Grupa D ). Bank AG (dalej: D AG) jest podmiotem dominującym w Grupie D -100% akcjonariuszem Wnioskodawcy. D AG posiada siedzibę dla celów podatkowych w Niemczech. W ramach prowadzonej działalności operacyjnej, podobnie jak inne podmioty z Grupy D , Bank korzysta z różnego rodzaju systemów informatycznych o charakterze globalnym (dalej w skrócie: systemy grupowe). Systemy grupowe są własnością D AG oraz utrzymywane i rozwijane są przez ten podmiot albo przez zewnętrznych usługodawców lub wyspecjalizowane działy informatyczne innych podmiotów z Grupy D (wszystkie te podmioty posiadają siedzibę dla celów podatkowych w innych niż Polska państwach). Rozwiązanie polegające na istnieniu wspólnych systemów grupowych jest formą wspólnego przedsięwzięcia i wynika z jednej strony z chęci oferowania klientom jednolitych co do jakości i poziomu zaawansowania usług bankowych na całym świecie a z drugiej na zmniejszeniu tym samym kosztów infrastruktury informatycznej i związanych z tym usług serwisowych i prac rozwojowych. Wystandaryzowane pod względem funkcjonalności i jakości systemy informatyczne udostępniane globalnie wszystkim podmiotom z Grupy D pozwalają również na efekty synergii w postaci wspólnych korzyści z wszelkich prac rozwojowych prowadzonych na tych systemach. Beneficjentami prac polegających na utrzymaniu i serwisowaniu systemów grupowych (koszty typu Run the Bank) oraz usprawnień/rozwoju tych systemów (typ kosztu Change the Bank) są bowiem wszystkie podmioty Grupy D , w tym Bank. Podział kosztów odbywa się na podstawie ramowej umowy o podziale kosztów (Cost Contribution Arrangement, dalej: Umowa CCA) zawierającej postanowienia w zakresie metodologii rozliczeń oraz umów szczegółowych obejmujących kwestie techniczne i operacyjne. Umowa CCA, której stronami są podmioty z Grupy D jest zgodna z wytycznymi OECD wynikającymi z Rozdziału VIII Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations by the Organisation for Economic Co-operation and Development. Ewidencjonowanie przez project managerów z działów IT wszelkich prac rozwojowych czy też usług związanych z utrzymywaniem i serwisowaniem systemów grupowych odbywa się przy zastosowaniu dedykowanych systemów rozliczeniowych - dbClarity oraz Acorn i przy wsparciu dedykowanego shared service centre (podmiotu administrującego z Filipin). Do systemów rozliczeniowych (dbCIarity, Acorn) wszelkie tego typu prace/usługi wprowadzane są jako odrębne projekty, których koszty rozdzielane są między beneficjentami tych usług (tj. podmioty z Grupy D korzystające z danych systemów grupowych) wg zdefiniowanych kluczy alokacji. W systemach rozliczeniowych zawarta jest cała dokumentacja realizowanych prac a zabudżetowane na dany projekt koszty dzielone są wg właściwych dla danego przedsięwzięcia kluczy alokacji na podmioty z Grupy D będące beneficjentami prac (w tym na Bank - w przypadku systemów grupowych, z których korzysta). Następnie w cyklach miesięcznych (miesiące kalendarzowe) poszczególne podmioty z Grupy D (beneficjenci) otrzymują z systemu wyliczenia zaalokowanych kosztów danego projektu (zabudżetowane koszty wewnętrznych zasobów zaangażowanych w dany projekt i zewnętrznych dostawców) i faktury, które po weryfikacji ich prawidłowości są opłacane przez te podmioty (w tym Bank). Faktury te, mimo, że wystawiane za dany miesiąc kalendarzowy, mają de facto charakter zaliczkowy, bowiem po zakończeniu danego projektu (np. wdrożeniu zmiany do danego systemu grupowego i finalnym rozliczeniu kosztów z zewnętrznym dostawcą i rekalkulacji poniesionych kosztów własnych) następuje tzw. true up, czyli urealnienie zabudżetowanych kosztów do faktycznie poniesionych i jeśli faktycznie poniesione koszty okazały się niższe/wyższe to wystawiane są odpowiednie ostateczne faktury in minus lub in plus korygujące rozliczenie za dany okres(y). Zwykle kwoty zabudżetowane odpowiadają finalnym (ostatecznym) kwotom faktycznie wydatkowanym na dany projekt, niemniej występują przypadki gdy realne koszty danego projektu są niższe a niekiedy wyższe od zabudżetowanych. Do czasu otrzymania zatem ostatecznych faktur rozliczających koszty projektu in plus lub in minus (w dniu akceptacji ostatecznego wyliczenia kosztów projektu wystawiane są stosowne faktury lub noty kredytowe) podmioty z Grupy D będące beneficjentami usług (w tym Bank) nie mają wiedzy na temat ostatecznej wysokości kosztów danego projektu, ponieważ jest on prowadzony przez jednostkę wiodącą IT w danym projekcie z Grupy D (zwykle z D AG, ale również innych podmiotów z Grupy D dysponujących odpowiednimi działami IT, które samodzielnie lub wespół z zewnętrznymi dostawcami usług realizowały dany projekt).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00