Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2015, sygn. IPPP1/4512-66/15-4/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/4512-66/15-4/JL
Rozliczanie opłat za energię elektryczną.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2015 r. (data wpływu 26 stycznia 2015 r.) - uzupełnionym w dniu 17 marca 2015 r. pismem z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 19 marca 2015 r.) na wezwanie Organu z dnia 3 marca 2015 r. (doręczone 10 marca 2015 r.) - o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- pytania nr 4 jest prawidłowe,
- pytań nr 1-3 jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 stycznia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania opłat za energię elektryczną.
Wniosek uzupełniony został w dniu 17 marca 2015 r. pismem z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 19 marca 2015 r.) na wezwanie Organu z dnia 3 marca 2015 r. (doręczone 10 marca 2015 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka Akcyjna (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest wiodącym producentem energii elektrycznej i cieplnej w Polsce. W związku z nowym projektem Spółka planuje sprzedaż energii elektrycznej do małych i średnich przedsiębiorstw będących podatnikami podatku od towarów i usług. Na chwilę obecną Spółka nie ma w planach sprzedaży energii elektrycznej do klientów nie będących podatnikami podatku VAT. Zasadą będzie, że sprzedaż energii elektrycznej przez Spółkę na rzecz Klientów, dokonywana będzie na podstawie deklarowanego przez Klientów szacunkowego zużycia lub szacunkowego wyliczenia. W związku z powyższym, Spółka wystawia fakturę dokumentującą szacunkową sprzedaż na rzecz Klienta. Faktura szacunkowa, co do zasady, obejmować będzie ilość energii elektrycznej zadeklarowanej/wyliczonej do zużycia przez Klienta w umowie o sprzedaży energii. Faktury szacunkowe wystawiane będą w cyklu miesięcznym, a jako miesiąc sprzedaży wskazywany jest miesiąc, którego dotyczy dany szacunek (tj. miesiąc wystawienia faktury). Po upływie danego okresu rozliczeniowego (np.: kwartał, pół roku, rok - w zależności od ustaleń pomiędzy Spółka a jej klientami) weryfikowane będzie rzeczywiste zużycie energii przez Klientów i w zależności od tego, czy różnica jest wartością ujemną, czy dodatnią, wystawiane są odpowiednie faktury zawierające odpowiednią kalkulację in minus lub in plus, odnoszącą się do faktur szacunkowych. Faktury rozliczeniowe wystawiane będą w terminach określonych w umowie po uzyskaniu od Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) danych dotyczących faktycznego zużycia energii elektrycznej przez Klienta w tym okresie. Należność wykazana w fakturze rozliczeniowej pomniejszana jest o wartość wykazaną i zapłaconą wynikającą z faktur szacunkowych wystawionych w oparciu o zadeklarowane wartości zużycia, obejmujących okres objęty wnioskowaną fakturą rozliczeniową. Terminy płatności należności wynikających z umowy łączącej Spółkę z Klientem będzie różna w zależności od zapisów umownych.