Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28.07.2015, sygn. IBPB-2-1/4514-29/15/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Czy umowa nabycia prawa własności urządzeń wodociągowych i/lub urządzeń kanalizacyjnych za wynagrodzeniem ustalonym przez strony, zawarta na podstawie art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego, będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu do Biura 28 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego nabycia prawa własności urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2015 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego nabycia prawa własności urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Wnioskodawca jest zobowiązany do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez Gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz miejscowym planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy. W przypadku, gdy budowa urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych nie jest przewidziana w wieloletnim planie, o którym mowa wyżej, zdarza się, że Wnioskodawca zawiera umowę, zwykle z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i zainteresowaną podłączeniem swojej nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, na podstawie której osoba ta buduje na własny koszt urządzenie wodociągowe lub kanalizacyjne, które następnie jest przyłączane do urządzeń Wnioskodawcy, po czym na podstawie pisemnej umowy osoba, która poniosła koszty ich budowy i jest ich właścicielem przenosi na Wnioskodawcę prawo własności urządzeń za zapłatą kwoty stanowiącej równowartość kosztów budowy. W umowie przenoszącej własność urządzeń strony, tj. Wnioskodawca oraz właściciel przenoszący własność urządzeń, składają oświadczenie zgodnie z którym właściciel (inwestor) sprzedaje Wnioskodawcy prawo własności lub udział w prawie własności urządzenia będącego przedmiotem umowy za cenę tam określoną. Jak wyżej zaznaczono cena ta jest równa kosztowi budowy urządzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00