Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17.07.2015, sygn. IBPP4/4512-191/15/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/4512-191/15/EK
dokumentowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2015 r. (data wpływu 29 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz VAT UE Wnioskodawca zamierza sprzedać towary nabywcy z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski, posiadającemu właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy i zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. W ramach transakcji Wnioskodawca lub nabywca zlecą przewoźnikowi (spedytorowi) przewóz towarów i ich dostawę do nabywcy. Praktyka pokazuje, iż niestety dokumenty przewozowe dokumentujące wywóz towarów poza terytorium kraju przez takich przewoźników mogą często nie zostać dostarczane zwrotnie do Wnioskodawcy, jako podatnika. Przewoźnicy odmawiają ich dostarczania, zwłaszcza gdy Wnioskodawca nie będzie zleceniodawcą dostawy. Wnioskodawca zamierza w związku z powyższymi problemami zastosować rozwiązanie, iż dostawa towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tj. ich wywóz z terytorium kraju i dostarczenie do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, będzie dokumentowane poprzez załączenie do własnej dokumentacji wydruku oryginalnej wiadomości email zawierającej potwierdzenie otrzymania towarów (będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy), zgodnie z wykazem faktur zawartym w treści wiadomości email lub stanowiącym załącznik do wiadomości email. Zestawienie takie obejmować będzie co najmniej dane w postaci numeru faktury sprzedaży i daty jej wystawienia. Wnioskodawca posiadać będzie w swej dokumentacji przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w stosunku do każdej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku oraz korespondencję handlową, w tym zamówienie złożone przez nabywcę drogą elektroniczną. Dodatkowo posiadać również będzie w stosunku do transakcji dokumenty dotyczące ubezpieczenia, jeżeli zapadnie decyzja o ubezpieczeniu dostawy. Wnioskodawca zakłada, iż posiadać będzie także potwierdzenie otrzymania zapłaty za towar, jednakże istnieje ryzyko, iż zapłata przez nabywcę za towar nastąpi dopiero nawet po upływie kilku miesięcy od dnia dokonania sprzedaży towarów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right