Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 04.02.2015, sygn. IPTPP2/443-826/14-4/JS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP2/443-826/14-4/JS
Uznanie transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz moment powstania obowiązku podatkowego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2014 r. (data wpływu 5 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2015 r. (data wpływu 26 stycznia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz momentu powstania obowiązku podatkowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz braku obowiązku wystawienia faktury przez przedstawiciela podatkowego w Austrii.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz brakującą opłatę.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, czyli firma. jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE, posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (zawierający dwuliterowy kod stosowany w kraju) dla transakcji od wartości dodanej. Zainteresowany kupuje towar poza Unią Europejską, tj. w Republice Korei Południowej. Firma koreańska wystawia Wnioskodawcy faktury za zakupione towary w walucie obcej EUR lub USD. Towary te są transportowane z Korei Południowej do Austrii, gdzie następnie zostają zgłoszone do odprawy celnej oraz dopuszczone do obrotu przez austriackiego przedstawiciela podatkowego Wnioskodawcy (z nadanym numerem VAT z przedrostkiem ATU). Następnie towary te są przewożone z Austrii do Polski przez firmę transportową na koszt Wnioskodawcy. Fakturę za sprzedaż towaru wystawia kontrahent z kraju trzeciego i to jemu Wnioskodawca płaci bezpośrednio za towar. Numer NIP przedstawiciela fiskalnego z Austrii widnieje na dokumentach celnych (PZC). Po zakończeniu odprawy celnej Wnioskodawca dokonuje przemieszczenia towaru z terytorium Austrii na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.