Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11.03.2015, sygn. ILPP1/443-1151/14-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-1151/14-2/AS

Uznanie jednostek budżetowych Gminy za odrębnych od Gminy podatników i w konsekwencji braku możliwości rozliczania ww. podatku przez Gminę z tytułu działalności prowadzonej przez jednostki budżetowe.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2014 r. (data wpływu 18 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania jednostek budżetowych Gminy za odrębnych od Gminy podatników i w konsekwencji braku możliwości rozliczania ww. podatku przez Gminę z tytułu działalności prowadzonej przez jednostki budżetowe jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania jednostek budżetowych Gminy za odrębnych od Gminy podatników i w konsekwencji braku możliwości rozliczania ww. podatku przez Gminę z tytułu działalności prowadzonej przez jednostki budżetowe.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Naczelny Sąd Administracyjny w stanowisku wyrażonym w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 1/13 stwierdził, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT, gdyż podatnikiem jest gmina.

Należy jednak zauważyć, że Naczelny Sąd Administracyjny skierował do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytanie prejudycjalne, dotyczące statusu prawnopodatkowego w podatku od towarów i usług samorządowych jednostek budżetowych (Postanowienie NSA z 10 grudnia 2013 r., sygn. I FSK 311/12). NSA zapytał Trybunał, czy w świetle art. 4 ust. 2 w związku z art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, jednostka organizacyjna gminy może być uznana za podatnika VAT w sytuacji, gdy wykonuje czynności w charakterze innym niż organ władzy publicznej w rozumieniu art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, pomimo, że nie spełnia warunku samodzielności (niezależności) przewidzianego w art. 9 ust. 1 tej dyrektywy. W związku ze skierowaniem pytania prejudycjalnego, Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie opublikowanym na stronie resortu, że podziela wątpliwości istniejące w sprawie, które znalazły wyraz w pytaniu prejudycjalnym. Resort zwrócił także uwagę, że mając na uwadze utrwaloną praktykę interpretacyjną i znaczenie przedmiotowej kwestii dla wszystkich jednostek samorządowych oraz konieczność zapewnienia pewności stosowania prawa, do momentu wydania orzeczenia przez Trybunał Sprawiedliwości UE pozostaje aktualne dotychczasowe stanowisko Ministra Finansów, wyrażone w wydawanych interpretacjach indywidualnych, uznające samorządowe jednostki budżetowe za odrębnych podatników podatku od towarów i usług. W związku z tym gmina powstrzymała się z wprowadzeniem zmian.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00