Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11.12.2015, sygn. ITPP1/4512-940/15/RH, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/4512-940/15/RH
Brak prawa odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.) uzupełnionym w dniu 4 grudnia 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 października 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 grudnia 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto S. wraz z partnerami (okolicznymi samorządami) wybudowało sieć szerokopasmową w powiecie sławieńskim subsydiowaną ze środków RPO Województwa Z. Sieć została wybudowana na własny użytek. W związku z art. 13 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych na samorządy został nałożony obowiązek udostępnienia innym operatorom wolnych zasobów sieci w części pasywnej. Dodatkowo zgodnie z art. 3 ww. ustawy samorządy mogą w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej dostarczać sieci telekomunikacyjne lub zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej i dalej zgodnie z art. 5 działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą. Na początku realizacji budowy projektu zostały złożone oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Obecnie w momencie uruchomienia sieci pojawi się potencjalna możliwość uzyskania przychodu z tytułu dzierżawy ciemnych włókien, miejsca w szafach dystrybucyjnych oraz miejsca na antenowych konstrukcjach wsporczych. Nie będzie można jednak udostępniać zasobów bez pobierania opłat, ze względu na ryzyko zaburzenia konkurencji. Nie jest wiadomym czy wnioski o udostępnienie wolnych zasobów od operatorów wpłyną i czy nastąpi to w okresie trwałości projektu (5 lat od dnia zakończenia budowy). Dodatkowo samorządy są zobligowane do stosowania cen rynkowych oraz przepisów o pomocy publicznej, zatem biorąc pod uwagę fakt, iż projekt nie był notyfikowany w Komisji Europejskiej, podpisanie jakiejkolwiek umowy o dzierżawę zasobów z operatorami ostatniej mili" jest ograniczone z dołu cenami (monitorowanymi przez regulatora - UKE) i z góry wartościami pomocy de minimis (w tym konkretnym modelu działania). Ta z kolei musi być monitorowana przez samorządy przez 3 lata od momentu udostępnienia fragmentów sieci w stosunku do każdego, komu została udzielona i w znacznym stopniu ogranicza wielkość zasobu, który może być udostępniony jednemu operatorowi. Powoduje to sytuację, w której ze względu na ograniczenia może nie być chętnych na dzierżawę wolnych zasobów lub jeżeli już do niej dojdzie uzyskane przychody będą tak małe, że nie pozwolą na odzyskanie nawet małej części podatku VAT w okresie trwałości projektu. Podatek VAT mieści się w katalogu wydatków kwalifikowanych obowiązujących w ramach konkursu i był przez samorządy przedstawiany do wniosków o płatność w całości, jako wydatek kwalifikowalny w projekcie. Beneficjent lider (miasto S.) i partnerzy złożyli oświadczenie, w którym poinformowali, że nie realizuje się sprzedaży opodatkowanej związanej z projektem.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right