Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11.12.2015, sygn. ITPP2/4512-888/15/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-888/15/EB

Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku datowanym dnia 9 października 2015 r. (data wpływu 11 września 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku opodatkowania przez Gminę usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy jest prawidłowe,
  • braku obowiązku opodatkowania przez Gminę użyczenia na rzecz samorządowego zakładu budżetowego infrastruktury wodno-kanalizacyjnej jest prawidłowe,
  • prawa i sposobu odliczenia podatku naliczonego przez Gminę w związku z budową/modernizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania przez Gminę usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy, braku obowiązku opodatkowania przez Gminę użyczenia na rzecz samorządowego zakładu budżetowego infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz prawa i sposobu odliczenia podatku naliczonego przez Gminę w związku z budową/modernizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) i składa deklaracje VAT do właściwego urzędu skarbowego. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Na podstawie uchwały Rady Miasta i Gminy z dnia 20 grudnia 1991 r. (nr /) przekształcono Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w zakład budżetowy, któremu nadano nazwę Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Następnie, uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 grudnia 1999 r. (nr /) zmieniono nazwę zakładu budżetowego na Zakład Gospodarki Komunalnej Zakład Budżetowy (dalej: ZGK lub Zakład). ZGK działa w szczególności na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 855 ze zm.; dalej: ustawa o finansach publicznych), ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45 poz. 236 ze zm.; dalej: ustawa o gospodarce komunalnej) oraz statutu Zakładu (dalej: Statut), określającego m. in. szczegółowy zakres działania, organizację oraz gospodarkę finansową ZGK. ZGK, jako samorządowy zakład budżetowy, nie posiada odrębnej od Gminy osobowości prawnej. Stosownie do art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, Gmina poprzez ZGK wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zgodnie z § 4 Statutu, stosownie do art. 14 ustawy o finansach publicznych, Zakład wykonuje bowiem zadania Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta i Gminy eksploatacji oczyszczalni ścieków, eksploatacji wodociągów oraz ich rozbudowy, utrzymania, konserwacji i rozbudowy sieci burzowej, wodociągowej i kanalizacyjnej; wywozu nieczystości stałych i płynnych; wykonywania inwestycji związanych z budową, przebudową lub remontem sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i burzowej stanowiących zadania Gminy. ZGK odpłatnie wykonuje zlecone mu zadania własne Gminy pokrywając koszty swojej działalności z przychodów, tj. między innymi z dotacji z budżetu miasta i gminy, uzyskiwanych z tytułu realizacji tych zadań oraz z dochodów własnych, w tym z pobieranych opłat za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki. ZGK przypisano odrębny rachunek bankowy oraz obowiązek prowadzenia własnej księgowości w określonym zakresie. Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan rzeczowo-finansowy, obejmujący przychody i rozchody oraz stan środków obrotowych i rozliczenie z budżetem Miasta i Gminy. Plan ten podlega zatwierdzeniu przez Dyrektora Zakładu. Oceny działalności ZGK dokonuje Rada Miejska. Dyrektor Zakładu jest powoływany i odwoływany przez Burmistrza Gminy. Burmistrz Gminy jest w szczególności uprawniony do ustalania zasad rozliczeń Zakładu z budżetem Miasta i Gminy; opiniowania wniosków Dyrektora Zakładu skierowanych do Rady Miejskiej o przyznanie dotacji budżetowych; określania Dyrektorowi Zakładu zakresu uprawnień pełnomocnictw związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Zakładu. ZGK został zarejestrowany przez właściwy organ podatkowy, jako odrębny od Gminy podatnik VAT. W konsekwencji, ZGK wystawia faktury VAT, na których widnieje jako sprzedawca (m.in. świadczący usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy), ujmuje te faktury w ewidencji sprzedaży i wykazuje w składanych deklaracjach podatek należny z tego tytułu. Zakład jest również stroną umów z odbiorcami świadczonych usług, przy czym raz jeszcze należy podkreślić, że ZGK nie posiada odrębnej od Gminy osobowości prawnej. Gmina realizowała/realizuje/będzie realizowała inwestycje związane z budową/modernizacją instalacji wodnych i kanalizacyjnych. Budowa/modernizacja tego typu infrastruktury, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji. Powstałą w efekcie realizacji przedmiotowych inwestycji infrastrukturę wodno-kanalizacyjną Gmina nieodpłatnie przekazuje ZGK (na podstawie poszczególnych zarządzeń Burmistrza) na potrzeby realizacji przez Zakład zadań własnych Gminy w zakresie świadczenia odpłatnych usług zbiorowego odprowadzania ścieków i dostarczania wody. Przedmiotowa infrastruktura wodno-kanalizacyjna udostępniona do użytkowania ZGK jest przez Zakład w całości wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego dostarczania wody, tj. do czynności opodatkowanych VAT. Za pomocą infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wybudowanej/zmodernizowanej przez Gminę nie były/nie są/nie będą wykonywane żadne czynności dodatkowe, które nie podlegałyby opodatkowaniu, bądź byłyby zwolnione od opodatkowania. W związku z realizacją inwestycji w zakresie modernizacji/budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej Gmina otrzymywała/otrzymuje/będzie otrzymywała od dostawców/wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami VAT naliczonego. Gmina nie odliczyła VAT naliczonego od wydatków poniesionych dotychczas w tym zakresie. Gmina wskazuje, że przedmiotem niniejszego wniosku są wydatki ponoszone przez Gminę wyłącznie na budowę/modernizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, która po wybudowaniu/modernizacji została/zostanie przekazana przez Gminę w nieodpłatne użytkowanie ZGK (w odniesieniu do przedmiotowej infrastruktury zamiarem Gminy od początku realizacji inwestycji było jej przekazanie do Zakładu w celu umożliwienia realizacji ZGK zadań w zakresie dostarczania wody oraz odbioru ścieków). Gmina zaznacza ponadto, że w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pytania Gminy odnoszące się do możliwości odliczenia VAT naliczonego od przeszłych wydatków na budowę/modernizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, dotyczą wyłącznie tych wydatków, co do których prawo do odliczenia VAT nie wygasło/nie uległo przedawnieniu na podstawie przepisów szczególnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00