Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2015, sygn. ITPP2/443-816/15/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-816/15/EB

Uznanie czynności zbiorowego zaopatrywania w wodę za podlegające opodatkowaniu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko & przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2015 r. (data wpływu 13 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 15 października 2015 r. (data dopłaty), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności zbiorowego zaopatrywania w wodę za podlegające opodatkowaniu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności zbiorowego zaopatrywania w wodę za podlegające opodatkowaniu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina G. (dalej: Gmina, Wnioskodawca) od lipca 2015 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, nadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Od lipca 2015 r. będzie składała deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe. Do końca czerwca 2015 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym był Urząd Gminy (dalej: Urząd). Gmina pragnie zaznaczyć, że kwestia podmiotowości podatkowej oraz m.in. możliwość korygowania rozliczeń podatku od towarów i usług za okresy, gdy podatnikiem VAT czynnym był tylko Urząd, jest przedmiotem oddzielnego wniosku o indywidualną interpretację. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizacje projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa ogólnodostępnej infrastruktury wodociągowej na obszarach położonych na terenie Gminy (dalej: Infrastruktura). W przypadku realizacji tego typu inwestycji Gmina występowała/będzie występować w charakterze inwestora. Poszczególne części Infrastruktury będące przedmiotem niniejszego wniosku mają/będą miały wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i są/będą traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwałe. Infrastruktura znajduje się na stanie składników majątkowych Gminy, która to zajmuje się obsługą mieszkańców/innych podmiotów w zakresie usług obejmujących zbiorowe zaopatrywanie w wodę. Ponadto Gmina w związku z funkcjonowaniem Infrastruktury ponosi i będzie w przyszłości ponosić wydatki na jej bieżące utrzymanie (np. bieżące naprawy, usługi konserwacji, energii elektrycznej, okresowe badania stanu wody, itp.), których celem jest/będzie utrzymanie Infrastruktury w dobrym stanie i zapewnienie prawidłowego, efektywnego jej funkcjonowania. W odniesieniu do ww. wydatków Gmina co do zasady nie dokonywała do chwili obecnej odliczenia podatku naliczonego. W szczególności, Gmina dokonywała częściowych odliczeń podatku od faktur dokumentujących zakup energii elektrycznej na potrzeby stacji uzdatniania wody. Dodatkowo, Gmina nie wyklucza, że w przyszłości będą realizowane nowe inwestycje mające na celu rozbudowę/modernizację Infrastruktury. Usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę są realizowane przez Gminę. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę. W konsekwencji Gmina wysławia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody na terenie Gminy. Tym samym osiąga obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług z wykorzystaniem Infrastruktury, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę są przez Gminę deklarowane dla celów podatku od towarów i usług jako podlegające opodatkowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00