Interpretacja indywidualna z dnia 18.05.2015, sygn. ITPP2/4512-223/15/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/4512-223/15/EB
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w zwiazku z budowa sieci kanalizacji sanitarnej przekazanej zakladowi budzetowemu.
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2015 r. (data wplywu 25 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zwiazanego z rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej ? jest nieprawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lutego 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zwiazanego z rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej.
We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.
Urzad Gminy zostal zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT w 2009 r. W pazdzierniku 2013 r. doszlo do jego wyrejestrowania i zarejestrowania Gminy jako podatnika podatku VAT, ze wzgledu na art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarow i uslug. Gmina, zgodnie z art. 14 ustawy o finansach publicznych, w celu zaspokojenia potrzeb spolecznosci gminnej wykonuje zadania wlasne zwiazane z prowadzeniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. W zwiazku z ta dzialalnoscia na terenie gminy, w jej imieniu dziala budzetowy Zaklad Uslug Komunalnych, ktory zostal specjalnie w tym celu wyodrebniony ze struktury Gminy. Zaklad budzetowy w oparciu o wytworzone przez Gmine mienie prowadzi dzialalnosc gospodarcza o charakterze uzytecznosci publicznej, ktorej celem jest zaspokajanie potrzeb ludnosci gminnej przez administrowanie urzadzeniami, ktore zaopatruja w wode, a w szczegolnosci obsluguje oczyszczalnie sciekow i kanalizacje sanitarna, sprzedaje wode, zarzadza funkcjonowaniem stacji uzdatniania wody. Na terenie Gminy w latach 2011-2012 przeprowadzone zostaly na szeroka skale inwestycje zwiazane z rozbudowa sieci kanalizacyjnej. Budowa infrastruktury poniosla za soba duze koszty na zakup towarow i uslug, ktore byly niezbedne do realizacji tych inwestycji, nie dokonujac przy tym odliczenia podatku naliczonego, ktory wynikal z faktur zakupowych odnoszacych sie do ich realizacji, a ktorych odbiorca i kupujacym byla wylacznie Gmina. Wraz z finalizowaniem inwestycji Gmina dokonywala przekazania powstalej infrastruktury zakladowi budzetowemu do nieodplatnego uzywania. Ten w jej imieniu, jako jej jednostka organizacyjna, przy wykorzystaniu infrastruktury dokonywal sprzedazy opodatkowanej podatkiem VAT w zakresie dostawy wody i odbioru sciekow. Nalezy zaznaczyc, ze bez przekazanego mienia zaklad budzetowy nie bylby w stanie swiadczyc wyzej wymienionych uslug.