Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24.11.2014, sygn. IBPP1/443-854/14/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP1/443-854/14/ES
prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach od franczyzobiorców
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 sierpnia 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach od franczyzobiorców jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach od franczyzobiorców.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest organizatorem franczyzowej sieci sklepów występujących w obrocie gospodarczym pod wspólnym szyldem L. Sklepy te prowadzone są przez niezależne od Spółki podmioty, na podstawie umów franczyzowych zawieranych ze Spółką (dalej: franczyzobiorcy).
Zgodnie z umowami franczyzy, Spółka zleca franczyzobiorcom realizację usługi promocyjno-marketingowej. Usługa ta polega w szczególności na:
- odpowiednim eksponowaniu w sklepach towarów nabywanych od określonych producentów lub dystrybutorów,
- właściwym oświetlaniu tych produktów,
- umieszczaniu produktów w miejscach odpowiednio widocznych dla klienta,
- umieszczaniu materiałów informacyjnych o produktach w sklepie.
Spółka zleca te usługi franczyzobiorcom na skutek realizacji własnej usługi świadczonej na rzecz producentów lub dystrybutorów, zgodnie z którą Spółka zapewnia, że ich towary będą w określony sposób promowane i eksponowane we wszystkich sklepach należących do sieci L. Przykładowo, Spółka podpisuje umowę z producentem napoju X, w wyniku której zobowiązuje się do zapewnienia, że napoje X będą odpowiednio eksponowane we wszystkich sklepach sieci franczyzowej, czy też będą umieszczane w specjalnie wydzielonym miejscu, a reklamy produktu będą odpowiednio widoczne dla klientów sklepu. W zamian za realizację swojego zobowiązania Spółka otrzymuje wynagrodzenie od producenta napoju X. Następnie Spółka zleca poszczególnym franczyzobiorcom, żeby w ich sklepach napój X był eksponowany w sposób wymagany przez jego producenta. W zamian za tego typu usługi promocyjno-marketingowe dotyczące napojów X, Spółka wypłaca franczyzobiorcom wynagrodzenie.