Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2014, sygn. ILPP4/443-363/14-2/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP4/443-363/14-2/BA

Czy w Modelu A i B obowiązek podatkowy powstanie z chwilą przejścia prawa do rozporządzania przedmiotem transakcji jak właściciel, który to moment zgodnie z wolą stron zostanie wyznaczony w dniu wystawienia przez Spółkę faktury?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy towarów w modelu A jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy towarów w modelu A.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką pełniącą m.in. funkcję dystrybutora produktów X w Polsce, w tym okuć meblowych, okuć budowlanych, oświetlenia LED. Spółka planuje dokonywanie transakcji przy wykorzystaniu głównych dwóch modeli biznesowych. Model A polega na dokonywaniu dostaw towarów na terytorium Polski na rzecz Klientów Wnioskodawcy. Towary są dostarczane z magazynu Spółki do magazynu Klientów z wykorzystaniem klauzul lncoterms DAP delivered at place (odpowiednik poprzednio obowiązującej i powszechnie stosowanej klauzuli DDU). Model B polega na nabywaniu towarów znajdujących się na terenie Niemiec od X (X) i sprzedawaniu ich w Polsce na rzecz Klientów. Wnioskodawca zamierza rozpoznawać WNT towarów z Niemiec i ich dostawę na terytorium Polski. Towary będą transportowane bezpośrednio z magazynu X do magazynu Klienta. Transport towarów będzie organizować X. Spółka zamierza uzgodnić z Klientami wprowadzenie do Modelu A i Modelu B procedury, zgodnie z którą prawo do rozporządzania jak właściciel towarami sprzedawanymi przez Wnioskodawcę będzie przechodziło na Klienta w momencie wystawienia faktury przez Spółkę. W wyniku zmian, zarówno w ramach Modelu A jak i w ramach Modelu B, od momentu wystawienia faktury przez Wnioskodawcę Klienci będą mogli używać nabyte towary we własnej działalności gospodarczej, przetwarzać je, sprzedawać, oddawać w użytkowanie, w najem, przemieszczać lub wykorzystywać w inny, wybrany przez siebie sposób. Prawo do używania nabytych towarów będzie niezależne od tego, czy data fizycznego otrzymania towarów przez Klienta (zakończenia ich transportu) będzie różnić się od daty wystawienia faktury. W modelu A faktura będzie wystawiana w momencie wysłania towarów przez Spółkę ze swojego magazynu. W modelu B faktura na Klienta Wnioskodawcy będzie wystawiana niezwłocznie po otrzymaniu faktury wystawionej na Spółkę przez X. W wyniku wprowadzenia nowej procedury zmieni się również treść faktur wystawianych przez Wnioskodawcę. Mianowicie na fakturach zostanie zamieszczona następująca klauzula: prawo do rozporządzania przedmiotem transakcji jak właściciel przechodzi na nabywcę w chwili wystawienia faktury przez sprzedawcę. Wprowadzenie nowych procedur do Modelu A i Modelu B nie będzie się wiązało ze zmianą dotychczas stosowanych klauzul Incoterms, w szczególności w kwestii organizacji transportu, ubezpieczenia towarów oraz kosztów z tym związanych. W dalszym ciągu te same klauzule będą regulować zagadnienia nieuzgodnione odrębnie przez Spółkę i Klientów. W przyszłości mogą zdarzyć się sytuacje, gdy poszczególne momenty opisu sprawy wystąpią na przełomie okresów rozliczeniowych. W związku z powyższym, Wnioskodawca ma wątpliwość w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży towarów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00