Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2014, sygn. ITPP3/443-457/14/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Zasadność zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego do sprzedaży wyrobu węglowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym w dniach 28 sierpnia oraz 18 listopada 2014 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do sprzedaży wyrobu węglowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 28 sierpnia oraz 18 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od tego podatku do sprzedaży wyrobu węglowego.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe T. sp. z o.o. (dalej jako Spółka), jest podmiotem sprzedającym wyroby węglowe, będącym w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą akcyzową pośredniczącym podmiotem węglowym. Jednym z klientów Spółki jest R. (zwana dalej Nabywcą), która nabywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701 na cele związane ze swoją działalnością gospodarczą, będąca w rozumieniu ustawy akcyzowej finalnym nabywcą węglowym. W związku z wprowadzeniem od dnia 2 stycznia 2012 r. opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych, Spółka sprzedając Nabywcy wyroby węglowe naliczała w ich cenę podatek akcyzowy. Pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. Nabywca oświadczył, że stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania wyrobów węglowych, jako podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. l pkt 9 ustawy akcyzowej. Nabywca wyrobów węglowych oświadczył, że od dnia 22 sierpnia 2006 r. posiada System zarządzania środowiskowego ISO 14001. W związku z tym uprawnienie do nabywania wyrobów węglowych bez podatku akcyzowego posiadał od samego początku obowiązywania opodatkowania, tj. od dnia 2 stycznia 2012 r. W oświadczeniu nabywca wskazał, że ww. prawo do zwolnienia zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2014 r., nr . Zgodnie ze złożonym oświadczeniem Nabywcy o przysługującym zwolnieniu wyrobów węglowych od podatku akcyzowego, od dnia 4 kwietnia 2014 r. Spółka nie nalicza Nabywcy przy sprzedaży wyrobów węglowych podatku akcyzowego. Przy czym wskazuje na fakturze sprzedaży wyrobów węglowych pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia z akcyzy oraz dodatkowo wystawia dokument dostawy ze wskazaniem pozycji CN wyrobów węglowych, ich ilości w kilogramach wraz z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy, jak również otrzymuje na dokumencie dostawy podpis potwierdzenia nabycia tych wyrobów przez Nabywcę. Pismem z dnia 23 maja 2014 r. Nabywca wystąpił do Spółki z prośbą o wystąpienie do urzędu celnego z wnioskiem o zwrot nadpłaty podatku akcyzowego od wyrobów węglowych za okres od dnia 20 września 2013 r. do dnia 31 marca 2013 r. Nabywca wyrobów węglowych wskazał w ww. piśmie, że wykładnia przepisu art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej wskazuje, że Nabywca od samego początku obowiązywania opodatkowania wyrobów węglowych podatkiem akcyzowym był uprawniony do nabywania wyrobów węglowych bez podatku akcyzowego. Nabywca wskazał, że w okresie od wprowadzenia obowiązku opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych tj. od dnia 2 stycznia 2012 r. do nowelizacji ustawy akcyzowej na mocy ustawy z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy akcyzowej (Dz. U. 2013 r. poz. 939), która weszła w życie z dniem 20 września 2013 r., warunkiem zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych było prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. W ww. okresie Nabywca nie prowadził ewidencji wyrobów węglowych do celów zwolnionych, w związku z tym w okresie od 2 stycznia 2012 r. do dnia 20 września 2013 r. Nabywca nie był uprawniony do skorzystania ze zwolnienia. Znowelizowana ustawa o podatku akcyzowym uchyliła warunek zwolnienia, tj. prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych w zakresie korzystania z opodatkowania. W piśmie z dnia 23 maja 2014 r. Nabywca wystąpił z prośbą o skierowanie wniosku do urzędu celnego o zwrot nadpłaty podatku akcyzowego. Zaprezentował w nim stanowisko, że uchylenie od dnia 20 września 2013 r. ww. warunku do skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania wyrobów węglowych wskazuje, że po stronie Nabywcy nastąpiła nadpłata podatku akcyzowego, gdyż od samego początku wprowadzenia opodatkowania Nabywca był uprawniony na podstawie art. 3la ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej do skorzystania ze zwolnienia nabywanych wyrobów węglowych od podatku akcyzowego. Zgodnie z nowelizacją ustawy akcyzowej z dnia 12 lipca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 939), która weszła w życie w dniu 20 września 2013 r., warunkiem zwolnienia wyrobów węglowych od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy akcyzowej, jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego. W okresie, którego dotyczy nadpłata podatku akcyzowego, tj. między 20 września 2013 r. a 31 marca 2014 r. Spółka sprzedając Nabywcy wyroby węglowe naliczała w ich cenę podatek akcyzowy. Dokonując sprzedaży Nabywcy w powyższym okresie Spółka wskazywała na fakturze pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach, nie wskazywała natomiast na fakturze przeznaczenia wyrobów węglowych uprawniającego do zwolnienia od akcyzy oraz nie otrzymywała od Nabywcy potwierdzenia podpisem na bycia tych wyrobów. Ponadto w okresie między 20 września 2013 r. a 31 marca 2014 r. Spółka sprzedając Nabywcy wyroby węglowe (z naliczonym podatkiem akcyzowym) nie dołączała do sprzedaży dokumentu dostawy. W sytuacji potwierdzenia przez Dyrektora Izby Skarbowej (w wyniku złożonego zapytania) możliwości zwrotu nadpłaconego podatku akcyzowego, Spółka planuje dokonać korekty faktur wskazanych powyżej, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka wówczas wskaże w fakturach korygujących na przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające do zwolnienia od akcyzy oraz uzupełni fakturę o podpis Nabywcy, potwierdzający nabycie tych wyrobów węglowych. W okresie, którego mają dotyczyć korekty faktur planowane przez Spółkę (tj. okres od dnia 20 września 2013 r. do dnia 31 marca 2014 r.) jako pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu Spółka prowadziła ewidencję wyrobów węglowych, o której mowa w art. 91a ust. 1, 3 lub 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626, z późn. zm.). W okresie, którego mają dotyczyć korekty faktur planowane Spółkę, (tj. okres od dnia 20 września 2013 r. do dnia 31 marca 2014 r.), Spółka sporządzała oraz przekazywała naczelnikowi urzędu celnego zestawienie dokumentów dostawy (dotyczy to również sytuacji, gdy dokumentem dostawy jest faktura), o czym stanowi § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem. od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy(Dz. U z 2013 r., poz. 1108).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00