Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21.07.2014, sygn. ITPP1/443-434/14/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-434/14/MS

Pytanie Gminy czy wniesienie aportem Infrastruktury Gminnej do nowoutworzonej Spółki stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania aportu Infrastruktury Gminnej oraz prawa do dokonania korekty podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania aportu Infrastruktury Gminnej oraz prawa do dokonania korekty podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa, rozbudowa, przebudowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej, położonej na obszarach Gminy. Część przedmiotowej infrastruktury była przedmiotem inwestycji Gminy w latach 2004-2013 i została już oddana do użytkowania. Ta część infrastruktury jest przedmiotem niniejszego wniosku. Inwestycje w Infrastrukturę objęte niniejszym wnioskiem były finansowane przez Gminę z jej własnych środków. Poszczególne elementy Infrastruktury mają wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i są traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwałe. Na terenie Gminy funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w M, działający w formie samorządowego zakładu budżetowego. Przedmiotem działalności ZGK jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno-kanalizacyjną Gminy. Zgodnie z praktyką Gminy, poszczególne odcinki kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej po ich wykonaniu były przekazywane sukcesywnie do użytkowania do ZGK. Przekazania te miały charakter bezumowny (nie została wydana zarówno żadna uchwala Rady Gminy, ani nie doszło do zawarcia umowy dotyczącej użytkowania Infrastruktury) i następowały jedynie w oparciu o księgowe dokumenty. ZGK nie ponosił żadnych dodatkowych opłat z tego tytułu na rzecz Gminy. Do tej pory ZGK pełnił funkcję dostawcy usług w zakresie odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę dla mieszkańców oraz przedsiębiorców na terenach Gminy. Tym samym ww. podmiot rozliczał ww. sprzedaż usług dla celów podatku VAT. Gmina nie zawierała żadnych umów w tym zakresie. Ze względu na brak związku pomiędzy nakładami związanymi z inwestycjami w Infrastrukturę a działalnością opodatkowaną VAT, w przeszłości Gmina nie odliczała podatku naliczonego od tych wydatków i nie ujmowała w ewidencji VAT podatku naliczonego związanego z tymi kosztami. W 2013 r. Gmina rozpoczęła działania dotyczące reorganizacji, mającej na celu uporządkowanie poszczególnych działań wykonywanych w ramach realizacji zadań własnych Gminy. W 2013 r. Zakład w oparciu o księgowe dokumenty przekazał część dotychczas użytkowanej Infrastruktury z powrotem do Gminy, natomiast część Infrastruktury m.in. Budynek administracyjno-socjalny przy SUW M, Oczyszczalnię ścieków, Stację uzdatniania wody M; Studnie głębinowe M i K, Przepompownie wody w M, Mh, N M; rurociągi PVC o dł. 72 km, sieć kanalizacji sanitarnej o dł. 6,8 km, grunty pozostała w użytkowaniu Zakładu. W dniu 23 grudnia 2013 r. Gmina zawarła z ZGK porozumienie o odpłatnym świadczeniu usług przesyłu wody i ścieków, na podstawie którego Gmina udostępniła Zakładowi ww. Infrastrukturę Gminną za wynagrodzeniem. Na podstawie Porozumienia, Gmina pobiera wynagrodzenie od Zakładu z tytułu użytkowania Infrastruktury Gminnej. Porozumienie pomiędzy Gminą a ZGK potwierdziło prawo Zakładu do używania Infrastruktury Gminnej i pobierania pożytków z tego tytułu, w szczególności w formie opłat za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Gmina z tego tytułu wystawia na ZGK faktury VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT oraz wykazuje te transakcje w swoich rejestrach VAT, jak i rozlicza podatek VAT należny z tego tytułu do Urzędu Skarbowego w E. Prawidłowość takiego podejścia została potwierdzona przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej wydanej dla Gminy w dniu 4 lutego 2014 r. (znak:). Aktualnie Gmina planuje dalsze działania reorganizacyjne. W zakresie działalności wodnokanalizacyjnej mają one objąć wszystkie jej elementy, włączając także przekazanie Infrastruktury użytkowanej dotychczas przez Zakład do odrębnego podmiotu. Zmiany dotyczyć będą w szczególności wydzielenia zadań związanych z dostawą wody i odbiorem ścieków, które dotychczas realizowane były przez Zakład, do tego odrębnego podmiotu. Działania, jakie Gmina planuje podjąć, to w pierwszej kolejności przekształcenie Zakładu w spółkę prawa handlowego, w której 100% udziałowcem będzie Gmina. Podmiotowi temu zostaną powierzone zadania min. z zakresu odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę mieszkańców oraz przedsiębiorców na terenie Gminy. Przekształcenie ZGK w Spółkę nastąpi na podstawie art. 22-23 Ustawy o gospodarce komunalnej, poprzez jego likwidację celem zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przepisy art. 22-23 UGK regulują jeden ze szczególnych trybów przekształcenia zakładu budżetowego. W ramach tego trybu samorząd wnosi na pokrycie kapitału zakładowego spółki wkład w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Jednocześnie spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, dzięki czemu może przejąć wykonywanie jego dotychczasowych zadań. Tytułem wkładu niepieniężnego Gmina planuje wnieść do Spółki składniki mienia Zakładu pozostałe po jego likwidacji (w szczególności Infrastrukturę Zakładową, środki trwałe nabyte przez Zakład, takie jak maszyny, urządzenia, samochody, a także umowy z kontrahentami, należności i zobowiązania, know-how), a Spółka zapewni ciągłość działalności wykonywanej przez Zakład.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00