Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26.06.2014, sygn. ITPP1/443-408/14/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-408/14/MN

- zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowanych zabudowanych, - opodatkowanie dostawy nieruchomości gruntowanych niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę rekreacji indywidualnej wg 23% stawki VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym w dniach 2 i 13 czerwca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług dostawy nieruchomości gruntowanych zabudowanych jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowanych niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę rekreacji indywidualnej wg 23% stawki VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 2 i 13 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowanych zabudowanych i niezabudowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości W., składającej się z 27 działek o łącznej powierzchni 11.115 m2. Nieruchomość ta jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę rekreacji indywidualnej. Dla nieruchomości jest założona księga wieczysta pod numerem KW. Nieruchomość jest wydzierżawiona na rzecz osób fizycznych, które na poszczególnych działkach wzniosły domki letniskowe lub inne budynki. Gmina zamierza sprzedać tą nieruchomość w przetargu nieograniczonym, bez prawa pierwszeństwa osób, które wzniosły obiekty na gruncie. Z treści sporządzonego operatu szacunkowego wynika, że łączna wartość nieruchomości wynosi 1.563.643 zł, ale tylko kwota 285.105 zł stanowi wartość gruntu. Pozostała część globalnej wartości nieruchomości to wartość poszczególnych budynków wzniesionych kosztem posiadaczy, którzy nie od początku posiadali grunt z tytułu dzierżawy. Takie umowy zostały z nimi zawarte dopiero od 1 grudnia 2010 r. Wartość poszczególnych domków i innych budynków została określona metodą ustalenia kosztu odtworzenia tych działek, pomniejszoną o koszty zużycia. Większość domków letniskowych jest trwale związana z gruntem, jednak niektóre domki nie mają fundamentów. Budynki na przedmiotowej nieruchomości nie są budynkami mieszkalnymi, ani użytkowymi. W ewidencji gruntów, prowadzonym przez Powiat, działki powyższe są sklasyfikowane jako Ls i R. Zgodnie z przepisami art. 46, 47 oraz art. 191 Kodeksu cywilnego zbywanie nieruchomości gruntowej będzie łączne wraz z budynkami trwale związanymi z gruntem, gdyż własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową. Konsekwencją tego przepisu jest objęcie prawem własności na rzecz właściciela nieruchomości również ruchomości połączonych trwale z gruntem stanowiącym tę nieruchomość, bez względu na to, kto tę nieruchomość wzniósł i kto pokrył koszty budowy. Odrębną kwestią jest jednak roszczenie tej osoby o zwrot nakładów przez właściciela nieruchomości, który ewidentnie w ten sposób został wzbogacony. Z tych względów Gmina zamierza ogłosić przetarg nieograniczony w trybie przepisów gospodarki nieruchomościami w odniesieniu do zabudowanych działek i rozliczyć się z osobami, które są właścicielami domków letniskowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00