Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2014, sygn. ITPP2/443-377/14/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-377/14/AW
Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. S jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony w dniu 30 maja 2014 r., uzupełniony w dniu dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. S.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2013 r. złożyła wraz z partnerami (mieszkańcami) wniosek o dofinansowanie realizacji przedsięwzięcia pod nazwą S ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Projekt polega na zapewnieniu wspólnocie mieszkańców dostępności do energii cieplnej pozyskiwanej poprzez kolektory słoneczne. Gmina traktuje projekt jako wykonanie jednego z zadań własnych ochrony środowiska na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Realizacja projektu wymagała udziału partnerów w postaci współinwestorów, tj. właścicieli budynków, na których kolektory zostaną zamontowane. Aby uzyskać dofinansowanie Gmina i współinwestorzy zawarli umowy cywilnoprawne współpracy/porozumienia, w których zobowiązano się wspólnie przygotować wniosek aplikacyjny o dofinansowanie. Zgodnie z ww. umowami, partnerzy wnoszą wkład/udział własny w wysokości 30% ceny pojedynczej instalacji a Gmina, mając na uwadze realizację zadania własnego, zobowiązała się pokryć ze środków własnych 5% kosztów inwestycji. Uzyskane dofinansowanie wynosi 65% ceny. Należności te nie stanowią dochodu Gminy. Stanowią dochód wykonawcy wyłonionego w przetargu i trafiają na jego rachunek za pośrednictwem Gminy. Udział partnerów w projekcie jest dobrowolny. Z udziałem wiąże się wkład własny (30% partnerzy + 5% Gmina). Zgodnie z umową, wkład własny partnerzy wpłacają niezależnie od realizacji inwestycji w terminie 14 dni od wezwania przez Gminę. Po zakończeniu inwestycji infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Gminy przez 5 lat. Po tym okresie własność instalacji zostanie przekazana partnerom (właścicielom nieruchomości) za ich udział w projekcie. Zrealizowane zadanie własne gminy nie będzie pociągało za sobą skutków w postaci sprzedaży opodatkowanej. Gmina nie uzyska obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług z tytułu zrealizowanego projektu ani na etapie realizacji inwestycji, ani na etapie późniejszym. Jako jednostka samorządu terytorialnego nie świadczy usług opodatkowanych na rzecz swoich mieszkańców w zakresie ochrony środowiska, gdyż na podstawie ustawy zobowiązana jest do zabezpieczania potrzeb ludności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right