Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31.03.2014, sygn. ITPP3/443-629/13/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Nie można zgodzić się ze Spółką, że przedmiotowa transakcja może być uznana za eksport, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, również wtedy, gdy Wnioskodawca nie będzie w posiadaniu potwierdzenia wywozu lub będzie posiadał kopię takiego potwierdzenia. Bowiem działanie Systemu Kontroli Eksportu (ECS) w swej istocie zakłada, że w przypadku wywozu (eksportu) wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej zgłaszający/eksporter otrzyma w formie dokumentu elektronicznego − komunikatu IE-599 − potwierdzanie dokonanego wyprowadzenia wyrobów gazowych poza granice Unii.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów gazowych w związku z ich eksportem jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów gazowych w związku z ich eksportem.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną utworzoną na podstawie przepisów polskiego prawa handlowego, z siedzibą w Polsce, będącą czynnym podatnikiem VAT oraz podatnikiem podatku akcyzowego, posiadającą status pośredniczącego podmiotu gazowego, który został potwierdzony przez właściwy urząd celny. Spółka zawarła umowę na sprzedaż gazu ziemnego w systemie gazowym (dalej: transakcja) z podmiotem prawa brytyjskiego z siedzibą w zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, nieposiadającym na terytorium Polski koncesji na dystrybucję, obrót, przesył lub wytwarzanie paliw gazowych oraz nieposiadającym statusu pośredniczącego podmiotu gazowego (dalej: kontrahent). Przedmiotem transakcji jest sprzedaż przez Wnioskodawcę gazu ziemnego w stanie gazowym (CN 2711 21 00). Kontrahent zamierza nabywać przedmiotowe wyroby gazowe w celu odsprzedaży do podmiotu z siedzibą na Ukrainie (odbiorca). Dostawa gazu nastąpi w sieci przesyłowej obsługiwanej przez operatora systemu przesyłowego − spółkę X. Zgodnie z podpisaną umową, dostawa gazu nastąpi pomiędzy punktem wyjścia H kierunek Ukraina, obsługiwanym przez spółkę X, a punktem wejścia do systemu ukraińskiego. Tym samym Spółka będzie odpowiedzialna za eksport paliwa gazowego z terytorium Polski. Podmiotem zlecającym usługę transportu przesyłowego gazu będzie Spółka. Z handlowych raportów przesyłu przedstawianych Spółce przez spółkę X wyniknie, że gaz ziemny zostanie przemieszczony na Ukrainę poprzez system gazowy bezpośrednio od Wnioskodawcy do odbiorcy. W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość co do sposobu rozliczenia transakcji na potrzeby podatku akcyzowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00