Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2014, sygn. ITPP2/443-1373/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1373/13/EK
Prawo do odliczenia podatku naliczonego uzbrojenie terenów inwestycyjnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 lutego 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. Uzbrojenie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 lutego 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. Uzbrojenie.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Dnia 9 grudnia 2010 r. Gmina zawarła umowę z Województwem o dofinansowanie Projektu Uzbrojenie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej I, Działania 1.2, Poddziałania 1.2.1. Celem projektu, w ramach realizacji zadań własnych, jest przygotowanie terenów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania jako przemysłowe do wykorzystania przez przedsiębiorców. Okres realizacji ustalono na lata 2010-2014. Jednostką realizującą Projekt (zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie) jest Urząd Miejski, który jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem projektu są: prace studyjno-koncepcyjne oraz uzbrojenie terenów inwestycyjnych na potrzeby utworzenia podstrefy, o pow. 11,96 ha. Zakres rzeczowy projektu obejmuje: sporządzenie kompletnej dokumentacji technicznej oraz uzbrojenie terenu, budowę dróg wewnętrznych obsługujących te tereny wraz z oświetleniem, budowę sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Produkty projektu: powierzchnia terenów inwestycyjnych - 11,96 ha, sieć wodociągowa o długości 0,77 km, sieć kanalizacji sanitarnej o długości 0,98 km. W ramach realizacji projektu wszystkie media są doprowadzane do terenów inwestycyjnych i rozprowadzone wewnątrz, dzięki czemu potencjalny przedsiębiorca będzie miał możliwość podłączenia się do wszystkich sieci, których gestorem jest samorząd gminny. Na potrzeby pozostałych sieci, które są doprowadzane przez innych operatorów utworzono tzw. kanały technologiczne wzdłuż drogi wewnętrznej w pasie drogowym. Z założeń przedmiotowego projektu wynika, że tereny inwestycyjne znajdujące się w środku pomiędzy drogami wewnętrznymi i sieciami, zostaną sprzedane w formie działek przedsiębiorcom (ewentualnie wydzierżawione) w celu realizacji przez nich określonej działalności gospodarczej. Sieć kanalizacji sanitarnej i wodociągowej zostanie przekazana aportem spółce komunalnej (ze 100% udziałem gminy). Infrastruktura towarzysząca tym inwestycjom, w postaci dróg wewnętrznych wraz z oświetleniem, pozostanie własnością Urzędu. Sfinalizowanie sprzedaży jednej z działek nastąpi już na przełomie 2013/2014 r., natomiast pozostałych działek - w drugim półroczu 2014 r. oraz w latach kolejnych. W ramach realizowanego projektu, do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, ponoszone były następujące wydatki: zakup prawa wieczystego użytkowania gruntu (nieruchomość zabudowana zbiornikiem), dokumentacja projektowa (opracowanie map do celów projektowych, koncepcja uzbrojenia terenu, plany zagospodarowania terenu, operat wodno-prawny, raport oddziaływania na środowisko, dokumentacja techniczna), wypompowanie ścieków ze zbiornika, opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania gruntu, wykonanie tablic informacyjnych, doradztwo w zakresie zamówień publicznych, deniwelacja terenu. Do końca 2013 r. i w 2014 r. planowane jest poniesienie następujących wydatków: deniwelacja terenu, budowa chodników i dróg (wewnętrznych), budowa sieci sanitarnej (deszczowej, wodociągowej, kanalizacyjnej), budowa linii oświetleniowej, budowa kanału technicznego i studni kablowych, nadzór inwestorski. Przy ponoszeniu tych wydatków Urząd nie odliczał podatku naliczonego, który zwiększył wartość nakładów inwestycyjnych. Po otrzymaniu pisma z Urzędu Marszałkowskiego i sugestii o możliwości zmiany kosztu kwalifikowanego z wartości brutto na netto, pojawiła się wątpliwość co do prawidłowości rozliczeń na gruncie podatku od towarów i usług, zarówno w zaistniałym stanie faktycznym, czyli od nakładów poniesionych, jak i od nakładów planowanych.