Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2014, sygn. ITPP2/443-1169/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1169/13/RS

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i sposób dokonania tego odliczenia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2013 r. (data wpływu 28 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i sposobu dokonania tego odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i sposobu dokonania tego odliczenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako jednostka samorządu terytorialnego Gmina jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest m. in. budowa infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na obszarach położonych na jej terenie. W ramach realizacji inwestycji występuje w charakterze inwestora. W 2010 r. realizowana była inwestycja polegająca na budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Została ona dofinansowana ze środków UE w ramach PROW na lata 2007-2013 jako projekt pn. B.". VAT nie był kosztem kwalifikowanym i w całości został zapłacony ze środków własnych Gminy. Faktura VAT (nr ... z dnia 29 października 2010 r.), z tytułu budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, wystawiona została na Gminę z jej NIP. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna sklasyfikowana została jako środek trwały zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz.1223 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Do końca grudnia 2012 r. umowy cywilnoprawne na dostarczanie wody i odbiór ścieków zawarte były pomiędzy Urzędem Gminy a mieszkańcami i instytucjami działającymi na terenie Gminy. Urząd Gminy jako jednostka budżetowa realizująca zadania Gminy, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 23 lipca 2001 r., posiada więc odrębny od Gminy NIP. Do końca 2012 r. wszystkie faktury sprzedaży dotyczące dostarczania wody i odprowadzania ścieków wystawiane były przez Urząd Gminy z jego NIP. Rozliczenia z tytułu VAT realizowane były przez Urząd Gminy. W miesięcznych deklaracjach VAT-7 wykazywano podatek należny ze sprzedaży dokonywanej przez Urząd Gminy oraz podatek naliczony dotyczący zakupów związanych w wykonywaną działalnością opodatkowaną z faktur wystawionych na Urząd Gminy z jego NIP. Jako jednostka samorządu terytorialnego Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 marca 2004 r. Do końca 2012 r. nie była stroną umów cywilnoprawnych dotyczących dostarczania wody i odprowadzania ścieków, nie widniała więc na fakturach jako sprzedawca, nie wykazywała w deklaracjach podatku należnego i nie dokonała odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupowej związanej z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Gmina składała za okresy miesięczne zerowe" deklaracje VAT- 7. Od dnia 1 stycznia 2013 r. wszystkie umowy, m.in. na dostawę wody i odprowadzanie ścieków zostały zmienione. Stroną wszystkich umów cywilnoprawnych jest obecnie nie Urząd Gminy a Gmina. Faktury sprzedaży wystawiane są przez Gminę z jej NIP a nie jak dotąd przez Urząd Gminy. Rozliczenia z tytułu VAT realizuje Gmina. Podatek należny pomniejszany jest o podatek naliczony wynikający z bieżących faktur, na których jako nabywca figuruje Gmina z jej NIP. Urząd Gminy składa od 1 stycznia 2013 r. za okresy miesięczne zerowe" deklaracje VAT-7. Jak dotąd Gmina nie dokonała odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupowej nr z dnia 29 października 2010 r. związanej z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, gdyż z ostrożności wolała wcześniej potwierdzić swoje prawo do odliczenia w drodze interpretacji indywidualnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00