Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2013, sygn. IPPB5/423-103/13-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-103/13-2/MK

Czy koszty związane z zakupem usług niezbędnych do realizacji zobowiązań gwarancyjnych i serwisowych stanowią dla Spółki koszty pośrednie i w związku z tym powinny zostać rozpoznane, jako koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: PDOP) w roku 2012 czyli w dacie otrzymania faktury i ujęcia jej w księgach rachunkowych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2013 r. (data wpływu 06.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • kwalifikacji wydatków jako kosztów podatkowych innych niż bezpośrednio związanych z przychodami jest prawidłowe,
  • momentu rozpoznania kosztów podatkowych innych niż bezpośrednio związanych z przychodami jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wydatków jako kosztów podatkowych innych niż bezpośrednio związanych z przychodami oraz momentu rozpoznania kosztów podatkowych innych niż bezpośrednio związanych z przychodami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi na terenie Polski działalność handlowo-usługową związaną z dostarczaniem, konfiguracją i serwisowaniem sprzętu informatycznego. Wnioskodawca wziął udział w przetargu na udzielenie zamówienia publicznego przez spółkę obowiązaną do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2010r., Nr 113, poz. 759 ze zm.) zwanej dalej u.p.z.p.. Przedmiotem umowy była dostawa sprzętu komputerowego, licencji, świadczenie usług informatycznych polegających na integracji z systemami zamawiającego oraz serwis po implementacji 3 lata. W specyfikacji cenowej, stanowiącej załącznik do niniejszej umowy określone zostały określone poszczególne elementy wraz z nazwą producenta/wykonawcy, ceną i parametrami. W ramach wykonywania umowy i usług serwisu (obejmującego wg umowy i faktury lata 2009-2011) Wnioskodawca zobowiązany był zapewnić maintenance i suport do licencji, będących częścią oferty. Wnioskodawca po otrzymaniu stosownego protokołu odbioru wystawił Zamawiającemu fakturę na całość prac objętych umową. Faktura została przyjęta przez Zamawiającego a także uregulowana. W dacie wystawienia faktury Wnioskodawca zaliczył do przychodów podatkowych całość zafakturowanych, objętych umową elementów, w tym serwis, będący nieodłączną częścią oferty. Wnioskodawca rozpoznał przychód podatkowy zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), gdzie za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności. Znaczną część kosztów Wnioskodawca poniósł w roku podatkowym, w którym została wystawiona faktura sprzedaży. Jednak w kolejnych latach Spółka poniosła koszty z tytułu wypełnienia zobowiązań gwarancyjnych oraz 3 letniego serwisu po implementacji. W momencie sprzedaży wysokość tych kosztów była niemożliwa do zidentyfikowania. Naprawy i serwis świadczone były przez pracowników Spółki a maintenance i suport czyli tzw. wsparcie techniczne Wnioskodawca nabywał częściowo od podmiotów z zewnątrz. Ostatni koszt związany z opisaną wyżej umową i wypełnieniem zobowiązań gwarancyjnych i serwisowych został poniesiony przez Wnioskodawcę po zakończeniu 3 letniego okresu serwisowego: pod koniec kwietnia 2012 do Wnioskodawcy wpłynęła faktura dokumentująca koszty związane z obsługą serwisu za okres do grudnia 2011 r., która została przez Wnioskodawcę zaakceptowana, rozliczona oraz ujęta w księgach rachunkowych 2012 roku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00