Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28.01.2013, sygn. IPPP2/443-1111/12-2/JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-1111/12-2/JW

opodatkowanie sprzedaży działek

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku wniesionym w dniu 10.09.2012 r. (data stempla pocztowego) do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu (data wpływu do tut. Organu 5.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5.11.2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2004 r. Wnioskodawczyni nabyła jako osoba fizyczna do majątku odrębnego nieruchomość o powierzchni 0,890 ha. Wówczas ziemia miała status gruntów rolnych z tym, że cena nabycia uwzględniała stanowisko Gminy, z którego wynikało, że ziemia w przyszłości będzie przeznaczona pod zabudowę, bowiem położona była w centrum miejscowości J. wokół szeregu zabudowań. W dacie nabycia Wnioskodawczyni przebywała i pracowała na stałe we Włoszech, tam, też podlegała i w dalszym ciągu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zakup spowodowany był zamiarem wybudowania tam kompleksu wypoczynkowego. W tym celu Wnioskodawczyni uzyskała w 2005 r. zgodę na zabudowę pensjonatową w formie decyzji. Z uwagi na zmianę planów do budowy kompleksu nie doszło. Od daty nabycia działka pozostawała bez żadnych zmian. Wnioskodawczyni nie czyniła też żadnych inwestycji. W 2010 r. Rada Gminy uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla wsi J. Zgodnie z planem działka Wnioskodawczyni została przeznaczona jako teren pod ewentualną zabudowę jednorodzinną w całości bądź też do podziału na mniejsze działki. Nie wyrażono zgody na zabudowę pensjonatową. Z uwagi na to, że w tym czasie zapadła decyzja o pozostaniu na stałe za granicą i jednocześnie Wnioskodawczyni rozpoczęła rozbudowę domu jednorodzinnego we Włoszech, którego jest współwłaścicielem i znaczne koszty tej inwestycji, zdecydowały o sprzedaży ziemi w celu pozyskania środków na sfinalizowanie budowy domu. W 2011 r. i 2012 r. Wnioskodawczyni dokonała podziału działki na osiem mniejszych w tym jedna z przeznaczeniem na drogę dojazdową. Wyznaczenie drogi było koniecznością, bowiem działka Wnioskodawczyni posiada jedynie wjazd od drogi krajowej, zaś sąsiadujące z nią drogi są prywatne, a ich właściciel nie zezwalał Stronie nawet na parkowanie na ich drodze samochodu. Obecnie działki mają status działek rolnych z przeznaczeniem pod zabudowę jednorodzinną. Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie przebywa w Polsce sprzedaż jednej lub ewentualnie dwóch działek zleciła biuru nieruchomości. Obecnie Wnioskodawczyni sprzedała dwie działki za cenę 161.000 i 163.000 złotych, w tym za udział w drodze. Wnioskodawczyni zawarła też dwie umowy przedwstępne na zakup dwóch kolejnych działek i udziału w drodze. Działki są w takim stanie jak w dniu zakupu, Wnioskodawczyni nie czyniła na nich żadnych inwestycji, nie uzbrajała w kanalizację wodną, nie zwiększała ich wartości. Strona nie czyniła żadnych nakładów. Wnioskodawczyni nigdy nie była płatnikiem podatku VAT nie prowadziła w Polsce żadnej działalności i nie zamierza prowadzić. Z uwagi na stanowisko Gminy Wnioskodawczyni jest obciążona opłatą planistyczną oraz opłatą adiacencką w wysokości 30 % za wzrost wartości działek z uwagi na uchwalenie planów oraz 30 % z uwagi na podział na mniejsze działki. Wobec powyższego Wnioskodawczyni chciałaby wiedzieć czy w takim stanie faktycznym jest zobowiązana do uiszczenia podatku VAT jako dostawca działek pod ewentualną zabudowę. Strona nadmienia, że działki nie zostały przez Wnioskodawczynię przystosowane pod zabudowę. Plany zostały uchwalone zgodnie z koncepcją Gminy z uwagi na to, że działka położna jest w gęstej zabudowie jednorodzinnej wobec czego Gmina ujednoliciła zabudowę terenu. Działki nie są zaopatrzone przez Wnioskodawczynię w jakiekolwiek media. Strona nie czyniła żadnych starań w celu zmiany przeznaczenia działek czy podniesienia ich atrakcyjności bądź zwiększenia wartości. Również działka stanowiąca drogę dojazdową nie została przez Wnioskodawczynię urządzona z przeznaczeniem na drogę. Nabywcy działek we własnym zakresie utwardzą drogę i wybudują wjazd stosownie do wielkości posiadanych udziałów. Wnioskodawczyni pozostaje właścicielem trzech działek i nie zamierza ich sprzedawać w najbliższym czasie, gdyż sprzedaż czterech działek wystarcza na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych Strony tzn. przeprowadzenie prac wykończeniowych domu i spłatę kredytu zaciągniętego na budowę domu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00