Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2013, sygn. ILPP5/443-175/13-2/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP5/443-175/13-2/PG

Stawka podatku na media związane z najem jak i użyczeniem lokalu użytkowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania opłat pobieranych od użytkowników w związku z umowami najmu i użyczenia lokali użytkowych (sytuacje wskazane w pkt 1-3 pytania) jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania opłat pobieranych od podmiotów korzystających z tzw. mediów w przypadku braku umowy najmu lub użyczenia (sytuacja wskazana w pkt 4 pytania) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych od użytkowników w związku z umowami najmu i użyczenia lokali użytkowych oraz opodatkowania opłat pobieranych od podmiotów korzystających z tzw. mediów w przypadku braku umowy najmu lub użyczenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy, który został powołany Uchwałą Rady Miejskiej. Przedmiotem działania zakładu jest przede wszystkim realizacja zadań Gminy dotyczących w szczególności administrowania zasobem komunalnym miasta. W ramach administrowania Zainteresowany zarządza zasobem mieszkaniowym oraz wynajmuje lokale użytkowe, przy czym ponosi w całości koszty utrzymania tych nieruchomości oraz świadczeń na rzecz lokali, którymi w dalszej kolejności obciążani są najemcy. Najemcy oraz osoby zajmujące lokale bezumownie oprócz czynszu lub odszkodowania uiszczają na rzecz Wnioskodawcy należne opłaty za dostawę wody, odprowadzenie ścieków, centralne ogrzewanie, podgrzanie wody, w niektórych przypadkach również za energię elektryczną a od 1 lipca 2013 r. również opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz czynsz za najem/opłaty za korzystanie z pojemników/kontenerów na odpady. W ślad za utrwalonym już orzecznictwem, jak również otrzymaną interpretacją z 25 lipca 2013 r. wszystkie świadczenia Zainteresowany opodatkowuje w stawce właściwej dla usługi podstawowej, tj. przy najmie i bezumownym korzystaniu z lokali mieszkalnych stosuje stawkę zw, przy najmie i bezumownym korzystaniu z lokali użytkowych stawkę 23%. Zasady tej nie stosuje w przypadku kiedy obciążenia dotyczą jednostek budżetowych, z którymi zawarto umowy najmu lub użyczenia lokali użytkowych oraz innych kontrahentów, z którymi podpisano umowę użyczenia lokalu użytkowego. W przypadku lokali użytkowych wynajmowanych przez jednostki budżetowe, zgodnie z zapisami paragrafu 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług za najem oraz za usługę ochrony mienia. Należne opłaty z tytułu energii elektrycznej i cieplnej opodatkowuje on wg stawki 23%, gdyż zgodnie z zapisem art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług wszelkie postaci energii są towarem. Ponieważ przywołany wyżej przepis rozporządzenia wyłącza ze zwolnienia świadczenie usług wymienionych w poz. 140-153, 174, 175 załącznika nr 3 do ustawy, należność za doprowadzenie wody i odprowadzenie ścieków Zainteresowany opodatkowuje w stawce 8%, tj. właściwej dla danej usługi wg załącznika nr 3 do ustawy. Podobnie postępuje on w przypadku wystawienia faktur i obciążenia opłatami za należne świadczenia jednostek budżetowych i innych podmiotów, którym na podstawie decyzji Dyrektora lub Prezydenta Miasta Legnicy lokale użytkowe użyczono czyli oddano do bezpłatnego użytkowania. Z zawartych umów użyczenia wynika, że biorący do używania ponosi tylko koszty związane z korzystaniem z użyczonych pomieszczeń, tj. między innymi dostawy mediów, energii elektrycznej itp. Ponieważ nie wiąże Wnioskodawcy w tym przypadku umowa najmu, świadczenia te są opodatkowane w stawce właściwej dla danej usługi wg ustawy. Ponadto od 1 lipca 2013 r. jednostki budżetowe zostały również obciążone nowymi składnikami na fakturach, tj. opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi i opłatą za najem/korzystanie z pojemników/kontenerów na odpady. Ponieważ fakturowanie za najem, dzierżawę oraz bezumowne korzystanie z lokali użytkowych nastąpiło jeszcze przez uzyskaniem przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przyjął zasadę, że traktuje on opłatę za gospodarowanie odpadami jako świadczenie usługi. Stąd przyjął on rozwiązanie, że wszyscy kontrahenci zostaną obciążeni opłatą za gospodarowanie odpadami z doliczonym VAT w stawce 23%, niezależnie od tego czy stroną będzie kontrahent, który prowadzi działalność gospodarczą, czy będzie to jednostka budżetowa, czy jednostka lub inny podmiot, której lokal użytkowy użyczono. Ci sami kontrahenci zostali również obciążeni czynszem za najem/korzystanie z pojemników/kontenerów na odpady z zastosowaniem stawki VAT 23%, mimo, że dostawca tej usługi dla Zainteresowanego zastosował stawkę 8% powołując się na symbol PKWiU 38.11.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00