Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11.01.2013, sygn. ILPP1/443-962/12-2/AWa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-962/12-2/AWa

Czy z faktury VAT dokumentującej zapłacenie przez Wnioskodawcę kaucji wystawionej przez wydzierżawiającego Zainteresowany może odliczyć podatek VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktury dokumentującej zapłatę kaucji wystawionej przez wydzierżawiającego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktury dokumentującej zapłatę kaucji wystawionej przez wydzierżawiającego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

We wrześniu 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Głównym rodzajem świadczonych przez Zainteresowanego usług są przeglądy techniczne pojazdów. W tym celu Wnioskodawca wydzierżawił nieruchomość, która ma służyć prowadzonej działalności (pomieszczenia biurowe, halę warsztatowo-diagnostyczną oraz plac parkingowy). Do dzierżawy doszło na podstawie podpisanej w dniu 4 września 2012 r. umowy. Jednym z zapisów umownych w § 2 pkt 6 jest zapis, że jako dzierżawca Zainteresowany zapłaci kaucję w wysokości dwumiesięcznego czynszu dzierżawnego. Kaucja ta ma być zabezpieczeniem prawidłowego wykonania umowy na wypadek, gdyby doszło do wypowiedzenia umowy (dwumiesięczny okres wypowiedzenia - § 4 pkt 4), a Wnioskodawca nie zapłaciłby za czynsz dzierżawny właśnie w tym okresie wypowiedzenia. Wówczas pobrana kaucja miałaby zostać zaliczona na poczet czynszu, chyba, że opłaty za czynsz Zainteresowany regulowałby zgodnie z wystawionymi fakturami za czynsz, to kaucja jak rozumie Wnioskodawca musiałaby mu zostać zwrócona. Umowa została zawarta na okres trzech lat. Czynsz miesięczny wynosi od dnia 01 listopada 2012 r. 10.000,00 zł. netto. Zgodnie z umową kaucja w wysokości 20.000,00 zł ma być zapłacona w dwóch transzach po 10.000,00 zł. Wydzierżawiający na pierwszą transzę kaucji wystawił Wnioskodawcy fakturę VAT, w której kwota 10.000,00 zł stanowi wartość netto, od której naliczony został podatek VAT w kwocie 2.300,00 zł. Na podstawie tej faktury Zainteresowany zapłacił kwotę brutto z niej wynikającą, a mianowicie 12.300,00 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00