Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2013, sygn. ITPP2/443-977/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-977/13/RS
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z utworzenia inkubatora i jego bieżącego utrzymania. Najem inkubatora przez jednostkę budżetową nie podlega opodatkowaniu podatkiem przez Gminę.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności najmu inkubatora oraz sposobu dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jego budową i bieżącym utrzymaniem - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 września 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 listopada 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności najmu inkubatora oraz sposobu dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jego budową i bieżącym utrzymaniem.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, celem aktywizacji posiadanych terenów inwestycyjnych w jej obrębie, opracowała koncepcję realizacji przedsięwzięcia pod nazwą - etap 1 (dalej: Inkubator" lub Projekt"). Inwestycja ta została sfinansowana ze (i) środków własnych Gminy oraz (ii) dofinansowania uzyskanego ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, przy czym instytucją pośredniczącą w ramach projektu była Agencja. Wydatki ponoszone na realizację projektu związane były z kosztami: dokumentacji (tj. projektów technicznych, budowlanych i wykonawczych), pozwoleń, nadzoru inwestorskiego i archeologicznego, robót budowlano-montażowych, zakupu wyposażenia, promocji oraz innymi kosztami. Wszystkie ww. działania podjęte przez Gminę w związku z budową Inkubatora Gmina traktuje jako dotyczące jednej kompleksowej inwestycji, mającej na celu utworzenie Inkubatora. Istotą projektu było wybudowanie, a następnie udostępnianie powierzchni (w szczególności biurowej, magazynowej, przetwórczej i innej) Inkubatora, na podstawie usług najmu na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorców rozpoczynających lub rozwijających działalność gospodarczą. Już na wstępnym etapie realizacji projektu planowany był wynajem infrastruktury Inkubatora na rzecz podmiotów zainteresowanych. Początkowo Gmina zakładała, że powierzy zarządzanie Inkubatorem stowarzyszeniu. Na późniejszym etapie prowadzonych przez nią planów inwestycyjnych dotyczących realizacji projektu, rozważała również wariant, w ramach którego miałaby samodzielnie zarządzać Inkubatorem bez udziału jakiegokolwiek podmiotu. W związku z wątpliwościami Agencji w kwestii kwalifikowalności VAT w ramach projektu, Gmina prowadziła z instytucją finansującą negocjacje w ww. zakresie. W celu rozwiązania ww. wątpliwości złożyła do Ministra Finansów wniosek o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego. W treści stanu faktycznego ww. wniosku wskazała, że powierzchnia Inkubatora będzie wynajmowana przedsiębiorcom bezpośrednio przez Gminę, a nie jak w świetle zapisu wniosku aplikacyjnego, za pośrednictwem stowarzyszenia. W związku z powyższym, dnia 21 października 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną (sygn. ...), w treści której uznał stanowisko Gminy, w świetle którego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego z związku z realizacją ww. inwestycji, za nieprawidłowe. W treści interpretacji organ argumentował, że skoro realizowana inwestycja w zakresie utworzenia Inkubatora Przedsiębiorczości wraz z niezbędną Infrastrukturą będzie związana z czynnościami opodatkowanymi (wynajem), Miasto i Gmina będzie miało możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu. W konsekwencji - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - posiadać będzie prawo do odliczenia podatku określonego w otrzymanych fakturach związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji." Ostatecznie Gmina podjęła decyzję, że infrastruktura Inkubatora będzie zarządzana przez utworzoną w tym celu jednostkę budżetową. W związku z powyższym, Rada Miejska podjęła uchwałę z dnia 31 grudnia 2011 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej (IPC), która została wyposażona w obiekt wybudowany w ramach projektu po zakończeniu jego realizacji. Zgodnie z § 3 ust. 2 statutu IPC, zakres jego działania obejmuje, w szczególności:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right