Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18.11.2013, sygn. ITPP2/443-872/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-872/13/RS

Stawki podatku obowiązujące do sprzedaży infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz sposobu dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jej budową.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu dnia 23 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 16 października 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do sprzedaży infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz sposobu dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jej budową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do sprzedaży infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz sposobu dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jej budową.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialne za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej położonej na obszarach Miasta. Część ww. infrastruktury, która była przedmiotem inwestycji, została już oddana do użytkowania i ta część jest przedmiotem wniosku. Inwestycję w infrastrukturę były i są, co do zasady, finansowane przez Miasto z jego własnych funduszy, ale zdarza się także ich dofinansowanie ze środków zewnętrznych. Poszczególne części infrastruktury mają wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i są traktowane dla celów księgowych, jako oddzielna środki trwałe. Na terenie Miasta funkcjonuje spółka, której Miasto jest właścicielem. Przedmiotem działalności spółki jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno-kanalizacyjną. W odniesieniu do infrastruktury będącej przedmiotem wniosku, po ukończeniu inwestycji, Miasto pozostawiło składniki majątkowe na stanie środków trwałych i udostępniło na rzecz spółki wybudowane odcinki infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej. Udostępnienie to miało charakter bezumowny (tj. nie zostały wydane żadne uchwały Rady Miasta, ani nie doszło do zawarcia umowy dotyczącej użytkowania infrastruktury). Jednocześnie, Miasto z tytułu udostępnienia nie pobierało do tej pory jakiegokolwiek wynagrodzenia. Ze względu na brak związku pomiędzy nakładami związanymi z inwestycjami a działalnością opodatkowaną, w przeszłości nie odliczało podatku naliczonego od tych wydatków i nie ujmowało w ewidencji podatku naliczonego związanego z tymi kosztami. W przypadku ww. infrastruktury oddanej wcześniej do użytkowania, Miasto planuje zmianę jej przeznaczenia. W pierwszej kolejności udostępniło przedmiotową infrastrukturę spółce w oparciu o dwie umowy odpłatnej dzierżawy (zgodnie z zapisami przedmiotowych umów, ww. infrastruktura jest w części przedmiotem dzierżawy od dnia 1 lipca 2013 r. oraz od dnia 1 sierpnia 2013 r. w pozostałej części). Zdaniem Miasta, ww. odpłatne czynności na rzecz spółki podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co powoduje, że uzyskało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w przeszłości związanego z budową infrastruktury (kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania). W dalszej kolejności Miasto planuje, aby ta część infrastruktury została sprzedana spółce. W rezultacie, rozważa scenariusz (zdarzenie przyszłe), w którym, po zawarciu ww. umów odpłatnej dzierżawy ze spółką w 2013 r., dojdzie do sprzedaży infrastruktury, która miałaby miejsce również w 2013 r. - tj. jeszcze przed dokonaniem częściowego odliczenia podatku, w deklaracji za pierwszy okres rozliczeniowy 2014 r. (w związku ze zmianą przeznaczenia infrastruktury, tj. zawarciem ww. umowy dzierżawy, która podlega opodatkowaniu VAT). Miasto pragnie potwierdzić sposób potraktowania dla potrzeb VAT sprzedaży infrastruktury (tj. przeniesienie na spółkę własności składników majątkowych oddanych do użytkowania, czasowo udostępnionych na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy opisanej powyżej, przed dokonaniem sprzedaży), a także ich wpływ na odliczenie podatku poniesionego w przeszłości z tytułu ww. inwestycji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00