Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2013, sygn. ITPP2/443-781/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-781/13/RS

1. Opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury.
2. Sposób dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu dnia 1 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej lub jej udostępnienia na podstawie innej czynności odpłatnej oraz sposobu dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jej budową, modernizacją i remontem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej lub jej udostępnienia na podstawie innej czynności odpłatnej oraz sposobu dokonania korekty nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego związanego z jej budową, modernizacją i remontem.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponosi (oraz ponosiła w poprzednich latach) liczne wydatki związane z budową, modernizacją i remontem infrastruktury w zakresie wodociągów oraz kanalizacji sanitarnej. Wartość wybudowanych poszczególnych obiektów infrastruktury, każdorazowo przekraczała lub będzie przekraczać 15 tys. zł. W szczególności, w praktyce mogą zdarzyć się sytuacje, gdy odcinki sieci zostały nabyte/wybudowane i oddane do użytkowania w 2012 r. lub zostały nabyte/wybudowane i oddane do użytkowania w latach wcześniejszych (dla których nie upłynął jeszcze okres wieloletniej korekty w rozumieniu art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług) lub ewentualnie nie można wykluczyć inwestycji, które dopiero zostały oddane lub dopiero zostaną oddane do użytkowania w 2013 r. - które początkowo będą/były przedmiotem nieodpłatnego użytkowania a następnie przedmiotem jednej z nw. odpłatnych umów. Po zrealizowaniu poszczególnych inwestycji, polegających na wybudowaniu odcinków infrastruktury, powstałe w ich efekcie obiekty, Gmina - w drodze zarządzeń Burmistrza - oddawała nieodpłatnie do użytkowania spółce, w której posiada 100% udziałów. Spółka wykorzystuje oddaną do użytkowania infrastrukturę do świadczenia, na rzecz mieszkańców Gminy (względnie instytucji, podmiotów gospodarczych, czy też innych odbiorców), usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Za świadczone usługi spółka pobierała i pobiera od mieszkańców wynagrodzenie, opodatkowywała i opodatkowuje podatkiem od towarów i usług, wystawiając stosowne faktury, składając deklaracje VAT-7, etc. Obecnie Gmina rozważa zmianę dotychczasowej praktyki w zakresie nieodpłatnego udostępniania infrastruktury. Zgodnie z planami, ww. infrastruktura byłaby udostępniana spółce na podstawie umowy dzierżawy lub innej odpłatnej umowy dotyczącej odpłatnego udostępnienia infrastruktury (np. udostępniania sieci do przesyłu wody/ścieków). Z tytułu udostępniania przedmiotowej infrastruktury, na podstawie ww. umów, Gmina zamierza pobierać od spółki wynagrodzenie określone w treści tych umów. Ww. umowa (dzierżawy lub też inna odpłatna umowa dotycząca udostępnienia infrastruktury), zawarta pomiędzy Gminą a spółką, potwierdzi prawo spółki do używania infrastruktury i pobierania pożytków związanych z jej użytkowaniem, takich jak w szczególności, opłaty za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków pobierane od podmiotów zainteresowanych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00