Interpretacja indywidualna z dnia 24.09.2013, sygn. ITPP2/443-630/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-630/13/EK
Brak obowiązku zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągników rolniczych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągników rolniczych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągników rolniczych.
W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka jest przedsiębiorstwem rolnym, zajmującym się w głównej mierze chowem i hodowlą trzody chlewnej oraz uprawą roślin, a także produkcją energii odnawialnej w biogazowniach rolniczych. W ramach prowadzonej działalności nabywa z innych państw członkowskich ciągniki rolnicze i inne pojazdy rolnicze, które są rejestrowane i użytkowane na terytorium RP, na swój wyłączny użytek. Od momentu dopuszczenia do użytku ciągników rolniczych, nabywanych przez Spółkę w ramach WNT, upłynęło więcej niż sześć miesięcy. W dotychczasowym stanie prawnym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług był załącznik nr 1, który przedstawiał wykaz towarów zaliczanych do nowych środków transportu. Wykaz ten nie obejmował jednak ciągnika rolniczego, w związku z czym Spółka, jako osoba prawna nabywająca ciągnik rolniczy, nie musiała uzyskiwać zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 ustawy, by zarejestrować ciągnik. Od dnia 1 stycznia 2011 r. załącznik nr 1 został uchylony i pojawił się problem przy rejestracji. Niektóre urzędy wymagają przedstawienia zaświadczenia o braku uiszczenia podatku, a inne nie. Przy kolejnych zakupach ciągników rolniczych Spółka obawia się formalnych utrudnień. W rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym, ciągniki rolnicze są pojazdami silnikowymi zaliczanymi do maszyn dla rolnictwa i leśnictwa i nie są środkami transportu w rozumieniu wyżej powołanych przepisów. Spółka podlega urzędowi skarbowemu w miejscowości G., stąd uciążliwe jest każdorazowe występowanie o wydanie zaświadczenia przez urząd oddalony o 130 km. Spółka nadmieniła, że ciągniki rolnicze są strategicznymi maszynami w prowadzeniu przez nią działalności rolniczej. Dokonuje ich zakupu, by móc ich od razu używać. Wydłużenie procesu rejestracyjnego poprzez obligowanie Jej do uzyskania przedmiotowego zaświadczenia spowoduje zaburzenie ciągłości produkcyjnej.