Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2013, sygn. ITPP1/443-530/13/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-530/13/MN
Czy opisana w stanie faktycznym kompleksowa usługa pośrednictwa finansowego świadczona na rzecz klienta zwolniona jest od podatku od towarów i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży usług finansowych (multi-agencja kredytowa). Usługa, którą świadczy, jest to pośrednictwo w sprzedaży kredytów. Usługa ta polega na pośrednictwie pomiędzy bankami, a jej klientami. Jej celem jest pozyskiwanie klientów dla banków na produkty bankowe, m.in. kredyty i pożyczki hipoteczne, gotówkowe, itp. (dalej produkty). Po otrzymaniu wymaganych dokumentów bank bada zdolność kredytową klienta i podejmuje decyzję kredytową według własnego uznania. Bank informuje Wnioskodawcę każdorazowo o swojej decyzji, Wnioskodawca w dalszej kolejności przekazuje decyzję banku swojemu klientowi. Z tytułu świadczonych usług na rzecz banków Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne za efekt podejmowanych działań w postaci sprzedanych przez banki produktów na rzecz klientów pozyskanych przez Wnioskodawcę. Wynagrodzenie jest ustalane prowizyjnie w wysokości zależnej od ilości i wartości produktów (np. wartość wypłaconych w danym okresie kredytów) sprzedanych na rzecz klientów pozyskanych przez Wnioskodawcę. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest dwuskładnikowe każdorazowo wypłacane przez bank za czynności pośrednictwa świadczone na rzecz banku i na rzecz klienta. Jeden element prowizji jest uznawany przez bank w momencie podpisania umowy kredytu. Drugi element to wyrażona pisemnie zgoda klienta na pobranie prowizji za pośrednictwo finansowe w momencie uruchomienia kredytu (jeżeli kredyt nie jest uruchomiony, wynagrodzenie nie jest należne). Klient upoważnia bank do uiszczenia w imieniu klienta na rachunek wskazany przez Wnioskodawcę wynagrodzenia, o którym mowa powyżej i jednocześnie wyraża zgodę na doliczenie wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od klienta do kwoty kredytu udzielanego klientowi przez bank. Jednocześnie Wnioskodawca zawiera z klientem umowę, której przedmiotem jest kompleksowa usługa pośrednictwa finansowego, której celem jest zawarcie umowy kredytowej z bankiem i w ramach której należne jest wynagrodzenie, o którym mowa powyżej. W ramach umowy z klientem Wnioskodawca zobowiązuje się do podjęcia wszelkich niezbędnych działań w celu umożliwieniu klientowi uzyskania odpowiedniej dla niego oferty kredytowej banku, przy uwzględnieniu potrzeb klienta oraz wymagań banku co do sytuacji finansowej i wypłacalności osoby ubiegającej się o kredyt, w tym;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right