Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29.05.2013, sygn. ITPP2/443-180/13/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-180/13/EB

Opodatkowanie czynności oddania w odpłatne używanie lokalu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków remontowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania czynności oddania w odpłatne używanie lokalu w budynku Starostwa - jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z remontem budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności oddania w odpłatne używanie lokalu w budynku Starostwa oraz prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z remontem budynku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zadania Powiatu realizowane są przez jednostkę pomocniczą, tj. Starostwo Powiatowe. W budynku, w którym znajduje się siedziba Starostwa, mieszczą się komórki organizacyjne, wykonujące zadania statutowe jednostki samorządu terytorialnego. Zadania te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako że stanowią formę realizacji zadań organu władzy publicznej. Jednakże jedno z pomieszczeń siedziby Starostwa jest udostępnione agencji bankowej, której funkcjonowanie umożliwia dokonywanie wszelkich wpłat należności publicznoprawnych, bezpośrednio przez petentów urzędu na rachunek jednostki samorządowej. Udostępnienie lokalu wymienionej agencji odbywa się odpłatnie, gdyż pokrywa ona koszty energii elektrycznej i cieplnej związanej z korzystaniem z wymienionego lokalu. Starostwo przenosi koszty energii zakupionej od podmiotów trzecich na najemcę lokalu. Poza wymienionymi czynnościami statutowymi jednostki samorządowej, które nie podlegają opodatkowaniu oraz wymienionym odpłatnym udostępnianiem lokalu agencji bankowej, Powiat nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku, gdyż wszelkie inne pobierane opłaty mają charakter publicznoprawny i dotyczą realizacji funkcji organu władzy publicznej. Zatem obok obrotu z tytułu czynności udostępniania lokalu agencji bankowej Powiat nie uzyskuje innego obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Budynek siedziby Starostwa, a dokładnie jego dach oraz elewacja, podlegał w roku 2012 r. remontowi. Wydatki na wskazane cele nie mogą podlegać tak zwanej alokacji bezpośredniej, czyli przypisaniu ich wyłącznie do czynności opodatkowanych lub wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż służą one całemu budynkowi, który stanowi jedną bryłę, a pomieszczenie Starostwa udostępnione agencji bankowej nie jest wydzielone poza budynek. Wymienione wydatki remontowe służą całemu budynkowi, w tym pomieszczeniu odpłatnie udostępnianemu agencji bankowej. Tym samym remont budynku ma związek z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00