Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2013, sygn. ITPP1/443-187/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-187/13/AJ

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku dla czynności refakturowania tzw. mediów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku dla czynności refakturowania tzw. mediów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku dla czynności refakturowania tzw. mediów.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem budynku mieszkalnego, w którym wynajmuje lokale mieszkalne lokatorom na cele mieszkaniowe na podstawie umów najmu lub na podstawie obowiązujących w przeszłości decyzji administracyjnych o przydziale lokalu mieszkalnego. Na podstawie powyższych umów lub decyzji administracyjnych, lokatorzy zobowiązani są do opłacania czynszu najmu. Ze względu na fakt, iż wynajmowane lokale lokatorom są przeznaczone i rzeczywiście są wykorzystywane przez lokatorów na cele mieszkalne, usługa taka podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, co znajduje swoje odzwierciedlenie w fakturze VAT wystawianej przez Wnioskodawcę na poszczególnych lokatorów lokali mieszkalnych. Na podstawie powyższych umów i decyzji administracyjnych, najemcy lokali, oprócz czynszu najmu, zobowiązani są także do pokrywania kosztów zużycia mediów (np. energii elektrycznej, wody, wywozu nieczystości). Umowy pierwotne na dostawy mediów zawarte są pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem gospodarczym dostarczającym media. Podmioty dostarczające media wystawiają zatem na Wnioskodawcę faktury VAT z prawidłową stawką podatku obowiązującą dla danego rodzaju mediów (np. za energię elektryczną ze stawką 23%, za wodę ze stawką 8%). Wnioskodawca zaś na zasadach wynikających z umów najmu lub decyzji administracyjnej refakturuje koszty mediów na poszczególnych najemców lokali mieszkalnych, stosując w refakturach dotyczących mediów stawki podatku VAT takie same, jakie wynikają z faktury pierwotnej za dostawę mediów wystawianej przez dostawców mediów na Wnioskodawcę (zatem w refakturze dla najemcy np. za energię elektryczną Wnioskodawca stosuje stawkę 23% podatku, za wodę stosuje 8% stawkę podatku). Wnioskodawca podkreśla, iż w umowach lub w decyzjach administracyjnych miesięczny czynsz najmu zapisany jest kwotą, natomiast obowiązek pokrycia przez najemcę kosztów mediów wynika z odrębnego zapisu w umowie najmu lub w decyzji administracyjnej, a wysokość tych kosztów nie jest określona kwotą, gdyż wysokość kosztów mediów wynika z wielkości ich faktycznego zużycia w danym okresie rozliczeniowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00