Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2012, sygn. IPPP2/443-443/12-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-443/12-2/MM
nieodpłatne przekazanie próbek towarów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 9 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania próbek jest prawidłowe;
- uznania przekazywanych nieodpłatnie wyrobów gotowych za prezenty o małej wartości jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania wyrobów gotowych na cele degustacji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka prawa handlowego, prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest produkcja wyrobów z mięsa oraz sprzedaż mięsa i wyrobów z mięsa. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i wykonuje w całości czynności opodatkowane VAT.
W celu utrzymania dotychczasowych odbiorców i pozyskiwania nowych klientów, a także zwiększenia wielkości sprzedaży i poszerzenia asortymentu sprzedaży zakład podejmuje szereg powszechnie stosowanych w branży mięsnej działań o charakterze promocyjnym, które są skierowane do aktualnych i przyszłych nabywców wyrobów. W tym celu Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie swoje wyroby takie jak: wędliny, kiełbasy i produkty garmażeryjne na cele degustacji. Degustacje wyrobów pod marką Wnioskodawcy są organizowane przez grupy degustacyjne w skład, których wchodzą pracownicy zakładu, oraz wynajęte osoby z zewnątrz. Degustacje wyrobów odbywają się w punktach sprzedaży należących do klientów, w szczególności w sklepach mięsnych i sporadycznie w hurtowniach kontrahentów, oraz w sklepach własnych. Ilość i rodzaj wyrobów jaka jest przekazywana na cele degustacji uzależniona jest od liczby potencjalnych klientów w danej placówce handlowej, od zrealizowanej dotychczas wielkości zakupów wyrobów przez kontrahenta, który udostępnia swój punkt na cele degustacji, a także od sezonu np. w okresie letnim promocją objęte są produkty przeznaczone na grill, oraz rodzaju aktualnie promowanych wyrobów w szczególności wprowadzanych na rynek jako nowości. Każda ilość wyrobów pobrana przez pracownika przeprowadzającego degustację udokumentowana jest wnioskiem promocyjnym, poleceniem wydania wyrobów na reklamę i degustację zatwierdzonym przez Dyrektora, WZ dowodem wydania z magazynu, fakturą wewnętrzną wydania towarów na reklamę - degustacje. Po przeprowadzeniu degustacji sporządza się protokół z degustacji i prezentacji i oceny wyrobów Wnioskodawcy z miejsca jej przeprowadzenia. Protokół ten zawiera także wynik degustacji. Wydane produkty na cele degustacji nie są i nie mogą być odsprzedawane przez pracowników. Faktyczne przeprowadzenie degustacji jest odzwierciedlone w protokole przeprowadzenia degustacji, który stanowi jednocześnie rozliczenie pracownika z pobranych wyrobów na ten cel. Podczas prowadzonych degustacji prezentowany jest producent wyrobów, jego nazwa i logo, a sama degustacja polega na zachęcaniu klientów do spróbowania wyrobów gotowych, które są udostępniane w małych porcjach tzw. jednego kęsa. Jednorazowa dostawa na cele degustacji może obejmować od kilku do kilkudziesięciu kilogramów wyrobów gotowych, w zależności od promowanego wyrobu, i miejsca w którym przeprowadza się degustację. W przypadku wydania wyrobów na potrzeby degustacji u odbiorcy posiadającego wiele punktów sprzedaży wystawia się jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą takie wydanie, tak że wartość takiego wydania może wynieść nawet 5000 zł - kilka przypadków w miesiącu dla dużych odbiorców. Jednak w stosunku do ilości punktów, w których przeprowadza się degustację, lub wielkości placówki handlowej - hipermarket - wartość przekazanych wyrobów rozkłada się na znaczącą ilość osób uczestniczących w takiej degustacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right