Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 08.03.2012, sygn. IBPP2/443-1299/11/ICz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-1299/11/ICz

Prawidłowość wystawiania i przechowywania faktur wewnętrznych dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 8 grudnia 2011r., uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 15 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania i przechowywania faktur wewnętrznych dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania i przechowywania faktur wewnętrznych dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

W związku z wezwaniem z dnia 30 stycznia 2012r. nr IBPP2/443-1299/11/ICz Wnioskodawca dokonał uzupełnienia wniosku poprzez wniesienie w dniu 7 lutego 2012r. opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które wymagają dokumentowania fakturami wewnętrznymi. Obecnie Spółka drukuje wystawione faktury wewnętrzne. Przechowywanie kopii faktur w postaci papierowej obciąża Spółkę dodatkowymi czynnościami administracyjnymi i powoduje problemy z archiwizowaniem znacznej ilości dokumentów. Spółka prowadzi księgi rachunkowe w zintegrowanym systemie zarządzania przedsiębiorstwem klasy MRP/ERP. System zapewnia największe możliwe bezpieczeństwo pracy oraz dużą szybkość wykonywania wszystkich operacji. Jednostka, poprzez zastosowanie odpowiednich regulacji wewnętrznych, zabezpiecza swoje dane księgowe przed kradzieżą zniszczeniem, nieuprawnionym wykorzystaniem lub zniekształceniem. Archiwizacja danych odbywa się codziennie po zakończeniu pracy w systemie, a na koniec roku dane kopiowane są dodatkowo na inny nośnik informacji. Faktury wewnętrzne dotyczące wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów są wystawiane w systemie finansowo - księgowym poprzez zastosowanie odpowiedniej funkcji umożliwiającej powiązanie z dokumentem źródłowym. Przy wystawieniu faktury wewnętrznej system automatycznie dekretuje dokument na konta księgowe wskazane przy konfiguracji systemu. Wystawiona faktura zostaje też automatycznie umieszczona w rejestrze faktur. Wszelkie błędy popełnione przy wprowadzaniu dokumentów do systemu mogą zostać poprawione tylko poprzez wprowadzenie dokumentów korygujących. Operator nie ma możliwości dokonywania zmian danych na wystawionym w systemie dokumencie. Wykorzystywany przez Spółkę system finansowo - księgowy umożliwia wyszukiwanie wystawionych faktur wewnętrznych poprzez powołanie się na numer konkretnej faktury wewnętrznej, jak również poprzez powołanie się na numer dokumentu źródłowego, na podstawie którego wystawiono fakturę wewnętrzną. Na wystawianych fakturach wewnętrznych zamieszczane są wszelkie elementy wymienione w § 5 ust. 1, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 68, poz. 360). Wnioskodawca planuje rozpocząć przechowywanie wystawionych faktur wewnętrznych z tytułu wewnątrzwpólnotowych nabyć towarów w formie elektronicznej, tj. bez konieczności ich drukowania. Faktury nie będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, a ich przechowywanie i archiwizowanie w systemie księgowym będzie umożliwiało wydruk do pliku HTML. Dodatkowo, wykonywany będzie wydruk zestawienia wystawianych faktur wewnętrznych, celem archiwizacji z pozostałą dokumentacją podatkową. Sposób przechowywania będzie umożliwiał na żądanie organu pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną do tych faktur oraz przetwarzanie danych w nich zawartych. System finansowo - księgowy wykorzystywany przez Spółkę zapewnia integralność treści i czytelność faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz łatwe ich odszukanie. Procedura przechowywania faktur nie doprowadzi do zmiany formatu na inny niż ten, w którym była wystawiona.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00