Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2012, sygn. IPTPP3/443A-38/11-10/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP3/443A-38/11-10/KK
Samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 07 grudnia 2011 r.( data wpływu 12 grudnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu 02 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego, sprzedaży samochodu ciężarowego, dokonanych przeróbek pojazdu zaliczanego do kodu 8704 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 października 2011 r., uzupełniony pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. oraz 02 stycznia 2012 r., do Biura Krajowej Informacji Podatkowej został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego, sprzedaży samochodu ciężarowego, dokonanych przeróbek pojazdu zaliczanego do kodu 8704.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jako podatnik zajmuje się handlem samochodami. Większość samochodów przeznaczonych do dalszej odsprzedaży nabywanych jest wewnątrzwspólnotowo w krajach Unii Europejskiej. Nabyty przez Wnioskodawcę wewnątrzwspólnotowo samochód został przerobiony zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG załącznik II C nr 3 na samochód spełniający kryteria ciężarowego z pojazdu zarejestrowanego uprzednio jako samochód osobowy. Samochód ten jest zarejestrowany w kraju nabycia jako samochód ciężarowy, który posiada jeden rząd siedzeń tj. dwa siedzenia, dla kierowcy i pasażera, część pasażerska oddzielona jest od części towarowej, przegrodą zamontowaną na stałe, od podłogi do sufitu. W części towarowej nie ma siedzeń, pasów bezpieczeństwa oraz punktów do ich mocowania, podłoga jest płaska i pokryta wykładziną PVC. Ponadto, w przestrzeni ładunkowej do konstrukcji pojazdu przymocowano na trwałe poziomą płytę podłogową, w której zamontowano uchwyty do kotwienia ładunków. W ww. pojazdach przestrzeń ładunkowa jest całkowicie pozbawiona elementów kojarzonych z przestrzenią pasażerską, okna w przestrzeni ładunkowej pozbawione są cech okien przez trwałe ich zablokowanie. Wynika z tego, iż w badanym pojeździe dokonano zmian konstrukcyjnych w przestrzeni za fotelem kierowcy. Z danych zawartych w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym wynika, że pojazd w dniu nabycia na terytorium kraju Wspólnoty Europejskiej był zarejestrowany jako samochód ciężarowy. Ładowność takiego pojazdu znacznie przekracza 500 kg. Oznacza to, że część dopuszczalnej ładowności przypadającej na kierowcę i pasażera (ok. 140kg) jest znacząco niższa od części przypadającej na towary (wynoszącej ponad 360 kg). Istotna jest tutaj także klasyfikacja pojazdu dokonana przez właściwe organy urzędowe kraju ich pochodzenia, które jednoznacznie klasyfikują pojazd jako ciężarowy LKW N1. Przedmiotowe pojazdy budowane są na bazie karoserii aut typu SUV, VAN lub kombi.