Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2012, sygn. ITPP1/443-789/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-789/12/MS

Opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z budową oraz bieżącą obsługą, eksploatacją i ewentualnymi remontami infrastruktury wodociągowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z budową oraz bieżącą obsługą, eksploatacją i ewentualnymi remontami infrastruktury wodociągowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z budową oraz bieżącą obsługą, eksploatacją i ewentualnymi remontami infrastruktury wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Od 2010 r. Gmina realizuje inwestycję w zakresie budowy stacji uzdatniania wody i sieci wodociągowej (infrastrukturę wodociągową) w M. Poniesione w tym zakresie wydatki zostały udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Początkowo Gmina rozważała wydzierżawienie przedmiotowej infrastruktury Spółce P. Z uwagi jednak na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej, Gmina rozważała także inne alternatywne rozwiązanie tj. Gmina brała pod uwagę takie rozwiązanie, że po oddaniu inwestycji do użytkowania (po uruchomieniu), przedmiotowa infrastruktura wodociągowa, będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody. W tym celu Gmina zamierzała zawrzeć odpowiednie umowy z mieszkańcami (względnie z firmami i instytucjami zlokalizowanymi na terenie wskazanej miejscowości) i obciążać ich za świadczone usługi dostarczania wody, na podstawie wystawianych faktur VAT. Zgodnie z tym zamiarem, wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykazywałaby w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura wodociągowa pozostałaby przy tym własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi dostarczania wody stanowiłyby jej dochód. Techniczne czynności związane z obsługą przedmiotowej infrastruktury, Gmina zamierzała zlecić administratorowi (tj. Spółce), który na podstawie stosownej umowy, byłby odpowiedzialny m.in. za pobieranie od mieszkańców należnych Gminie opłat za usługi dostarczania wody i przekazywanie ich na rachunek Gminy, wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT oraz kontrolowanie sposobu korzystania z infrastruktury wodociągowej przez użytkowników. Wszelkie podejmowane przez administratora w powyższym zakresie czynności wykonywane byłyby jednak w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody, jako sprzedawca widnieć miała Gmina.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00