Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2012, sygn. ITPP2/443-656/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-656/12/AW

Wyłączenie z opodatkowania czynności wniesienia aportu do nowo powstałej spółki kapitałowej w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia go, w drodze aportu, do nowo powstałej spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia go, w drodze aportu, do nowo powstałej spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada siedzibę i miejsce zarządu w Polsce i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi podstawową działalność gospodarczą polegającą na działalności tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanych z Protokołem z Kyoto. Jednocześnie jest właścicielem samolotu, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i przyjęty do używania w grudniu 2010 r., czyli w roku nabycia. Przy nabyciu samolotu Spółka nie odliczyła podatku od towarów i usług. W dniu 11 października 2010 r. pomiędzy Spółką, a zewnętrzną firmą - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (najemcą), zawarta została umowa najmu samolotu. Na podstawie umowy najmu, samolot został przekazany najemcy do używania. Dodatkowo wraz z umową najmu Spółka w dniu 11 października 2010 r. zawarła z najemcą umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, zgodnie z którą najemca przejął odpowiedzialność za samolot w zakresie zarządzania ciągłą zdatnością do lotu. Na podstawie umowy najmu, samolot jest wykorzystywany przez najemcę do wykonywania lotów odpłatnych (komercyjnych) w związku z prowadzoną przez najemcę działalnością gospodarczą polegającą na świadczeniu usług przewozów lotniczych krajowych i międzynarodowych. Samolot może być również wykorzystywany do lotów przez Spółkę (wtedy jest ona podmiotem nabywającym usługi przewozu lotniczego krajowego lub międzynarodowego). Zgodnie z umową najmu, ze względu na przejęcie przez najemcę odpowiedzialności za samolot, wszyscy piloci i stewardesy dedykowani do samolotu pozostają pod nadzorem najemcy. Ma on obowiązek zapewnienia oraz zatrudnienia personelu, który będzie oddelegowany do samolotu. Spółka jako ubezpieczony oraz najemca jako współubezpieczony, zawarli w 2010 r. z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę ubezpieczenia samolotu, w zakresie prowadzonej działalności lotniczej z użyciem samolotu z włączeniem lotniczej komercyjnej działalności przewozowej najemcy. Od stycznia 2012 r. Spółka, na podstawie uchwały zarządu, wyodrębniła w swojej strukturze Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, zajmujący się nadzorem oraz wykonywaniem praw i obowiązków wynikających z posiadania samolotu, który jest wynajmowany najemcy. W związku z utworzeniem nowego departamentu, w załączniku do uchwały zarządu, określony został zakres jego zadań, a także oddelegowana została osoba (pracownik), która będzie realizowała zadania Departamentu. Została zmieniona umowa o pracę wyznaczonej osoby tak, aby do jej obowiązków włączyć obowiązki związane z wykonywaniem prac w ramach Departamentu. W strukturze organizacyjnej Spółki Departament jest przypisany bezpośrednio pod Zarząd Spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00