Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25.06.2012, sygn. ITPP2/443-558/12/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-558/12/EB
Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu na rzecz użytkownika.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 16 kwietnia 2012 r. sprzedała grunt na podstawie aktu notarialnego, w drodze bezprzetargowej, na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym w grudniu 2011 r. przez rzeczoznawcę majątkowego, wartość prawa własności nieruchomości określona została na kwotę 386.100 zł, natomiast prawa wieczystego użytkowania gruntu, na kwotę 239.382 zł. Kwota należna z tytuły sprzedaży została określona jako różnica między wartością gruntu, wynikającą z operatu szacunkowego, a wartością dotychczas poniesionych przez nabywcę opłat za użytkowanie wieczyste gruntów. Wysokość tak ustalonej należności stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Do dnia złożenia wniosku Gmina opodatkowywała takie czynności, traktując je jako odpłatną dostawę towaru, o której mowa z art. 5 ust. l pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Taka praktyka znajdowała przez lata poparcie w konsekwentnym i jednolitym stanowisku Ministra Finansów, publikowanym na stronie internetowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right